Wydawanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności tego gruntu

Jeśli jesteś użytkownikiem wieczystym nieruchomości Skarbu Państwa, którą zabudowałeś na cele mieszkaniowe po 1 stycznia 2019 roku? Możesz wystąpić z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności tego gruntu.

Zaświadczenie dla gruntów zabudowanych przed tą datą były wydawane z urzędu.

Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1716 z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2019 r. z urzędu przekształcono prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.

Przekształceniem objęto grunty:

  • zabudowane budynkami jednorodzinnymi;
  • zabudowane budynkami wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne;
  • zabudowane budynkami jednorodzinnymi i wielorodzinnymi wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych.

Opłata przekształceniowa

  • wysokość opłaty była równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywała na dzień 1 stycznia 2019 roku;
  • opłatę wnosi się w terminie do 31 marca każdego roku, z wyjątkiem opłaty należnej w 2019 roku, płatnej do 29 lutego 2020 roku;
  • opłata jest wnoszona przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia;
  • właściciel gruntu w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty może zgłosić Staroście Olsztyńskiemu na piśmie zamiar jednorazowego jej wniesienia w kwocie pozostającej do spłaty (opłata jednorazowa). Wysokość opłaty jednorazowej odpowiada iloczynowi wysokości opłaty obowiązującej w roku, w którym zgłoszono zamiar wniesienia opłaty jednorazowej oraz liczby lat pozostałych do upływu okresu 20 lat;
  • wysokość opłaty, terminy oraz zasady jej wnoszenia zostaną szczegółowo podane w zaświadczeniu potwierdzającym przekształcenie.

 

Załatw sprawę w urzędzie, korespondencyjnie lub elektronicznie

Wydział Gospodarki Nieruchomościami

  • Joanna Mirowska, inspektor

I piętro, pokój 106, tel. 89 523 28 86 

godziny przyjęć interesantów: 7:00-15:00

Wymagane dokumenty

Wniosek możesz złożyć:

  • w urzędzie:
  •  Wydział Gospodarki Nieruchomościami, I piętro, pokój nr 110, od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-15:00, tel. 89 523 28 08
  •  Biuro Obsługi Interesanta, parter, pokój nr 2, od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-15:00
  • korespondencyjnie prześlij na adres: Starostwo Powiatowe w Olsztynie, Plac gen. Józefa Bema 5, 10-516 Olsztyn
  • za pośrednictwem ePUAP (adres elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP: /281400/SkrytkaESP )

Ważne informacje

  • Wniosek powinien zawierać:

    1. Imię, nazwisko oraz PESEL wnioskodawcy.
    2. Adres zamieszkania.
    3. Numer telefonu.
    4. Położenie (miejscowość, gmina), numer i powierzchnia działki zgodnie z danymi ewidencji gruntów.
    5. Numer księgi wieczystej nieruchomości wymienionej w pkt 6. Podstawa nabycia prawa użytkowania wieczystego.
    6. Oświadczenie o sposobie wniesienia opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (jednorazowo lub w ratach).
  • Przedsiębiorcy:
    Właściciel gruntu, będący przedsiębiorcą, w odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z 6 marca 2018 roku — Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212), może w terminie 3 miesięcy od dnia przekształcenia złożyć właściwemu organowi oświadczenie o zamiarze wnoszenia opłaty z tytułu przekształcenia przez okres:

    • 99 lat, licząc od dnia przekształcenia, jeżeli stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, o której mowa w ust. 2, wynosi 1% albo
    • 50 lat, licząc od dnia przekształcenia, jeżeli stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, o której mowa w ust. 2, wynosi 2% albo
    • 33 lata, licząc od dnia przekształcenia, jeżeli stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, o której mowa w ust. 2, wynosi 3% albo
    • w którym suma opłat nie przekroczy wartości rynkowej nieruchomości stanowiącej podstawę ustalenia opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, o której mowa w ust. 2 - jeżeli stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, o której mowa w ust. 2, jest wyższa niż 3%.

    Przepisy ustawy stosuje się z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej.
    W przypadku, gdy nastąpi przekroczenie limitu pomocy de minimis stosuje się dopłatę do wysokości wartości rynkowej nieruchomości określonej na dzień przekształcenia. Wysokość dopłaty ustalana jest z urzędu w drodze decyzji. Koszty operatu szacunkowego ponosi zobowiązany do dopłaty.

  • W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór zaświadczenia) wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna, opłata skarbowa za pełnomocnictwo)

Opłaty

  • Opłatę za przekształcenie wnosi się na konto Starostwa Powiatowego w Olsztynie nr 19 1560 0013 2013 1105 7000 0004. Wysokość opłaty, terminy oraz zasady jej wnoszenia zostaną szczegółowo podane w zaświadczeniu potwierdzającym przekształcenie
  • Za wydanie zaświadczenia wnosi się opłatę skarbową w wysokości 50 zł na konto: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna, opłata skarbowa za wydanie decyzji)

Termin i sposób załatwienia sprawy

Przekształcenie następuje z urzędu. Termin wydania zaświadczenia na wniosek wynosi:

  • 30 dni, jeżeli uzasadniony będzie potrzebą dokonania czynności cywilnoprawnej (sprzedaż, ustanowienie odrębnej własność lokalu — do wglądu umowa przedwstępna potwierdzona notarialnie) mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu;
  • 4 miesiące w pozostałych przypadkach.

Tryb odwoławczy

Jeżeli właściciel nieruchomości nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć do Starosty, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia, wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji.

Od decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Złożenie wniosku nie wstrzymuje obowiązku wnoszenia opłaty za dany rok. W przypadku zmiany wysokości opłaty jej nowa wysokość obowiązuje od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.