Umieszczenie na zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków znaku informującego o tym, że zabytek ten podlega ochronie

Posiadasz prawo do dysponowania zabytkiem? Chcesz, aby turyści i inni mieszkańcy wiedzieli, że w danym miejscu znajduje się obiekt zabytkowy? Pewnie potrzebujesz znaku informującego o tym, że zabytek podlega ochronie. Przeczytaj, jak go otrzymać.

 

Załatw sprawę podczas wizyty w urzędzie

Wydział Oświaty, Kultury i Kultury Fizyczne

I piętro, pokoje 104, 105

tel. 89 521 05 36, 89 523 28 80

Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałek - piątek: 7.00 - 15.00

 

Wymagane dokumenty

  • wniosek o umieszczenie na zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków znaku informującego o tym, że zabytek ten podlega ochronie — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
  • załączniki:
  1. decyzja w sprawie wpisania zabytku do rejestru zabytków (odpis, uwierzytelniona kopia),
  2. dokument potwierdzający posiadane prawo do dysponowania zabytkiem nieruchomym wynikające z tytułu własności, współwłasności (pisemna zgoda wszystkich współwłaścicieli), użytkowania wieczystego, trwałego zarządu lub innego (oryginał lub uwierzytelniona kopia),
  3. w przypadku osoby prawnej dokument potwierdzający prawo do reprezentowania Wnioskodawcy (np. wyciąg z KRS lub innej ewidencji),
  4. oświadczenie o sposobie montażu/umocowania tabliczki z dokładnym określeniem miejsca jej montażu,
  5. dowód wniesienia opłaty skarbowej od dokonania czynności urzędowej (w przypadku, gdy opłata jest wymagana) - 10 zł,
  6. fakultatywnie: dokumentacja zdjęciowa. 
  7. w przypadku, gdy wniosek składa pełnomocnik: dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa – oryginał lub kopia poświadczona urzędowo, dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa –  17 zł.

 

Numer rachunku bankowego dla opłaty skarbowej:

09 1030 1508 0000 0008 2310 0003

Urząd Miasta Olsztyna, Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn — Wydział Podatków i Opłat

Sposób załatwienia sprawy po złożeniu wniosku

  1. Uzgodnienie Starosty Olsztyńskiego z Warmińsko-Mazurskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Olsztynie w sprawie umieszczenia znaku.
  2. Decyzja Starosty Olsztyńskiego w sprawie umieszczenia/nieumieszczenia na zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków znaku informującego o tym, że zabytek ten podlega ochronie (decyzja administracyjna).
  3. Przekazanie znaku wnioskodawcy (protokół przekazania).
  4. Fizyczne umieszczenie znaku przez wnioskodawcę zgodnie z decyzją wydaną przez Starostę Olsztyńskiego (umieszczenie znaku odbywa się na koszt własny wnioskodawcy). 

Opłaty

  1. Opłata skarbowa od dokonania czynności urzędowej (wydanie decyzji administracyjnej w sprawie wyrażenia zgody na umieszczenie na zabytku nieruchomym, znajdującym się na terenie powiatu olsztyńskiego, wpisanym do rejestru zabytków województwa warmińsko-mazurskiego znaku informującego o tym, że zabytek ten podlega ochronie) – 10 zł.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia – 17 zł. 
  3. Opłatę skarbową należy dokonać na numer rachunku Urzędu Miasta Olsztyna: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa — znakowanie zabytku.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmownej.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
  2. Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 9 lutego 2004 r. w sprawie wzoru znaku informacyjnego umieszczanego na zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków wydane na podstawie na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
  3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.