Zawiadomienie o zbyciu pojazdu

Zgłoszenia zbycia pojazdu należy dokonać w terminie 30 dni od daty zawarcia umowy.

 

Sprawę załatwisz podczas wizyty w urzędzie

Wydział Komunikacji i Transportu / parter, pokój nr 12, 15

tel. 89 523 28 81, 89 521 05 16

Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałki: 7.30 - 15.30,
wtorek-czwartek: 7.30 - 14.30,
piątek: 7.30 - 13.30

W Internetowej rezerwacji wizyt możesz też wybrać konkretny dzień i godzinę załatwienia sprawy. Wówczas w umówionym terminie zgłoś się do Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Olsztynie. Pracownicy wydziału pomogą wypełnić Ci wniosek bezpośrednio przy stanowisku podczas załatwienia sprawy.

Istnieje możliwość zawiadomienia urzędu o zbyciu pojazdu poprzez stronę internetową gov.pl

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek  — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
  2. załączniki:
  • kopia dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu,
  • dokument tożsamości (do wglądu).

Ważne informacje

  • Zawiadomienia o zbyciu pojazdu dokonuje się u starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania, a jeżeli właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne - u starosty właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu.
  • Niezawiadomienie starosty o zbyciu pojazdu w w/w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł nakładanej w drodze decyzji administracyjnej.
    • Istnieje możliwość zawiadomienia urzędu o zbyciu pojazdu w formie listownej, elektronicznej (ePUAP, e-Doręczenia) lub złożenia zawiadomienia w biurze podawczym urzędu.
  • Do wglądu: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
  • Zawiadomienie właściciel/właściciele składa/ją osobiście, w przypadku załatwiania sprawy przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu, bądź przez pełnomocnika, wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto — nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna: nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa.
  • Opłatę skarbową w wysokości 17 zł za udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, złożoną w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, należy uiścić na konto organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (w przypadku osoby fizycznej) lub ze względu na siedzibę (w przypadku osoby prawnej) mocodawcy.

Opłaty

Brak opłaty.

Termin i sposób załatwienia sprawy

Zgłoszenie zbycia pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów.

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje. Czynności materialno-techniczna.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym,
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego,
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów,
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.