W gwarze warmińskiej kunsztyk – to przedmiot kunsztownie lub pomysłowo wykonany. – I takie produkty powstające na Warmii i z nią związane chcemy promować, ale także, aby promowały region jako symbole jego tradycji, historii oraz dnia dzisiejszego – mówi Andrzeja Abako, przewodniczący Stowarzyszenia Szlak Świętej Warmii, starosta olsztyński. – Dlatego zachęcam naszych przedsiębiorców do zgłaszania swoich kunsztyków, a jest ich na Warmii wiele. Na zgłoszenia w pierwszej edycji czekamy do 31 maja.
Jednym z celów Stowarzyszenia Szlak Świętej Warmii jest rozwój gospodarczy regionu w oparciu o ścisłą współpracę jej członków – 33 samorządów z lokalnymi przedsiębiorcami w obszarach powiązanych z turystyką. Daje ona wiele możliwości, bo „lokalność” zawsze i wszędzie dobrze się sprzedaje. Potrzebne są tylko pomysły, otwarci na wyzwania przedsiębiorcy i marketing, oparty na rozpoznawalnej marce.
– W takim partnerstwie już od trzech lat z powodzeniem budujemy markę, jaką jest „Szlak Świętej Warmii”. Tego dowodzi też zainteresowanie samorządów, które chcąc działać w stowarzyszeniu – przekonuje A. Abako.
Wspólnie z lokalnymi wydawcami Agencją Wit i Media Buterfly drukowana jest seria książkowych „podpowiedników” turystycznych, które tworzą biblioteczkę świętowarmijną. Sublimat winny Mikołaja Kopernika produkują Mazurskie Miody, chleby pielgrzyma i Kopernika piecze Piekarnia Tyrolska, Oleum Copernicus tłoczy w swoim gospodarstwie w Kajnach Maciej Żurek, Warnijską Flomę, Koperniki Piernikowe oraz Krówki Świętowarmińskie produkuje dobromiejska Jutrzenka, Porter Copernicus warzy Browar Kormoran…
– Wszystkie te produkty promują Szlak Świętej Warmii, a my promujemy ich producentów. Nasze doświadczenia pokazują, że to działa – dodaje prezes Abako. – Teraz chcemy pójść dalej – stworzyć „pakiet” wyrobów opatrzonych wspólną marką. Jako stowarzyszenie czy samorządy możemy je promować wykorzystując je jako oryginalne, lokalne gadżety. Z tej oferty mogliby korzystać lokalni hotelarze, restauratorzy, punkty informacji turystycznej itp.
Warmiński „kredens”, czy „szafę” ma tworzyć co roku ok. 30 regionalnych, kunsztownych wyrobów wskazanych przez dziewięcioosobowe jury złożone z marketingowców, przedstawicieli branży turystycznej, regionalistów. Uzyskają one na dwa lata certyfikat uprawniający do posługiwania się znakiem towarowym Warnijski kunsztyk. Informacja o nich pojawi się na stronach internetowych Szlaku Świętej Warmii, członków stowarzyszenia i partnerów. Co roku będzie też wydawany folder z informacjami na ich temat, który rozdawany będzie przy okazji różnych imprez targowych, na których mogły by być także prezentowane i sprzedawane.
Co roku, w kolejnych edycjach konkursu, wybieranych będzie kolejnych piętnaście produktów, aby także tą drogą stymulować wzrost aktywności lokalnych wytwórców, a tym samym kreować pozytywny wizerunek regionu – Warmii, która jest miła, slow i etno, gdzie fajnie się żyje, pracuje i wypoczywa.