Wyrejestrowanie pojazdu

Wyrejestrowywanie pojazdów na wniosek właścicieli w wypadkach określonych ustawą Prawo o ruchu drogowym. Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu właściciel pojazdu składa do organu rejestrującego właściwego ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu.

 

Załatw sprawę:

Wydział Komunikacji i Transportu / parter, pokój nr 12, 15

tel.  (89) 523 28 81, 521 05 16

Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałki: 7.30 - 15.30,
wtorek-czwartek: 7.30 - 14.30,
piątek: 7.30 - 13.30

W Internetowej rezerwacji wizyt możesz też wybrać konkretny dzień i godzinę załatwienia sprawy. Wówczas w umówionym terminie zgłoś się do Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Olsztynie. Pracownicy wydziału pomogą wypełnić Ci wniosek bezpośrednio przy stanowisku podczas załatwienia sprawy.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
  2. załączniki:
  • oryginał dowodu rejestracyjnego,
  • tablice rejestracyjne (jeżeli są wymagane),
  • dowód opłaty skarbowej za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu,

oraz

w przypadku demontażu pojazdu w kraju lub za granicą:

  • zaświadczenie o demontażu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu albo równoważnego dokumentu o demontażu  lub przyjęciu niekompletnego pojazdu wydanego w innym państwie, wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego,

w przypadku kasacji pojazdu za granicą:

  • oryginał dokumentu potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego,

w przypadku kradzieży pojazdu:

  • zaświadczenie z Policji o zgłoszeniu kradzieży albo
  • postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży,
  • oświadczenie właściciela o kradzieży pojazdu, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

w przypadku wywozu pojazdu za granicę:

  • dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą, wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.

w przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmiany właściciela:

  • dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę pojazdu bez zmiany właściciela,
  • oryginał dowodu wniesienia przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach

w przypadku wycofania pojazdu z obrotu, o którym mowa odpowiednio w art. 41 rozporządzenia 167/2013, art. 46 rozporządzenia 168/2013 albo art. 51 rozporządzenia 2018/858:

  • dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obrotu.

Ważne informacje

  • W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablic(y) rejestracyjnych właściciel pojazdu składa oświadczenie o ich braku, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
  • W przypadku, kiedy dane zamieszone na wniosku o wyrejestrowanie są niezgodne z danymi właściciela zawartymi w dowodzie rejestracyjnym, jako dowód własności wymagany do wyrejestrowania pojazdu rozumie się wszystkie wcześniejsze dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności pojazdu.
  • Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach. Dopuszcza się przedłożenie poświadczonej notarialnie kopii dowodów własności pojazdu.
  • Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu właściciel/właściciele składa/ją osobiście, w przypadku załatwiania sprawy przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu bądź przez pełnomocnika, wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto — nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna: nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa.
  • Opłatę skarbową w wysokości 17 zł za udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, złożoną w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, należy uiścić na konto organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (w przypadku osoby fizycznej) lub ze względu na siedzibę (w przypadku osoby prawnej) mocodawcy.

Opłaty

Brak opłaty.

Opłata skarbowa: 10 zł za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.

Nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna:

Nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003

Tytuł opłaty: opłata skarbowa za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.

Termin i sposób załatwienia sprawy

Wyrejestrowanie pojazdu dokonuje się niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów poprzez wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów.