Osoba posiadająca prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem jest obowiązana zawiadomić starostę o utracie tego dokumentu, jego zniszczeniu w stopniu powodującym nieczytelność, a także o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nim zawartych, w terminie 30 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia. Zmiana adresu zamieszkania nie wymaga zmiany prawa jazdy.
Sprawę załatwisz podczas wizyty w urzędzie
Wydział Komunikacji i Transportu / parter, pokój nr 16, 18
tel. 89 521 05 22, 89 521 05 24
Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałki: 7.30 - 15.30,
wtorek-czwartek: 7.30 - 14.30,
piątek: 7.30 - 13.30
W Internetowej rezerwacji wizyt możesz też wybrać konkretny dzień i godzinę załatwienia sprawy. Wówczas w umówionym terminie zgłoś się do Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Olsztynie.
Wymagane dokumenty
- wniosek o wydanie prawa jazdy — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
- załączniki:
- aktualna fotografia — sprawdź, jak powinno wyglądać zdjęcie do prawa jazdy,
- orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami wydane przez lekarza uprawnionego do badań kierowców — w przypadku przedłużenia ważności,
- orzeczenie psychologiczne potwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami — w przypadku przedłużenia ważności (jeżeli jest wymagane),
- obustronna kserokopia dotychczas posiadanego prawa jazdy,
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy,
- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (uwaga: własnoręczny podpis na wniosku składa osoba ubiegajaca się o uprawnienie). .
Ważne informacje
- Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach.
- Do wglądu: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
- Sprawę załatwia osobiście osoba posiadająca prawa jazdy lub pełnomocnik.
- W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór prawa jazdy), wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto — nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna: nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa.
Opłaty
Opłata administracyjna: 100 zł za wydanie prawa jazdy.
Opłatę dokonuje się w urzędzie kartą płatniczą lub należy dokonać w domu/w banku/na poczcie przelew na konto:
Nr konta bankowego Starostwa Powiatowego w Olsztynie: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003, tytuł: opłata za wydanie prawa jazdy).
Opłata skarbowa: brak.
Termin i sposób załatwienia sprawy
Prawa jazdy wydaje się w ciągu 14 dni od dnia skompletowania dokumentów.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmawiającej wydania.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.