Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego
Załatw sprawę
Wydział Komunikacji i Transportu / parter, pokój nr 12, 15
tel. (89) 523 28 81, 521 05 16
Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałki: 7.30 - 15.30,
wtorek-czwartek: 7.30 - 14.30,
piątek: 7.30 - 13.30
W Internetowej rezerwacji wizyt możesz też wybrać konkretny dzień i godzinę załatwienia sprawy. Wówczas w umówionym terminie zgłoś się do Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Olsztynie. Pracownicy wydziału pomogą wypełnić Ci wniosek bezpośrednio przy stanowisku podczas załatwienia sprawy.
Wymagane dokumenty
- Wniosek — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
- załączniki:
- dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe (w przypadku zniszczenia),
- oświadczenie właściciela pojazdu złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego,
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (jeżeli został przekroczony termin ważności badania technicznego),
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub wnioskującego pozwolenia czasowego,
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie wtórnika pozwolenia czasowego.
Ważne informacje
- Na okres niezbędny do wyprodukowania wtórnika dowodu rejestracyjnego właściciel pojazdu może wystąpić z wnioskiem o wydanie pozwolenia czasowego.
- Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach.
- Do wglądu: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
- Sprawę załatwia: właściciel pojazdu.
- W przypadku załatwiania sprawy przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu lub pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto — nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna: nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa.
Opłaty
- 54 zł – za wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego,
- 18,50 zł – za wydanie wtórnika pozwolenia czasowego.
- 18,50 zł – za wydanie pozwolenia czasowego na wniosek właściciela pojazdu.
Opłat dokonuje się w urzędzie kartą płatniczą lub należy dokonać w domu/w banku/na poczcie przelew na konto:
Nazwa rachunku: Dochody Starostwa
Numer rachunku: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003
Tytuł opłaty: wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego
Termin i sposób załatwienia sprawy
Wnioskowane wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego dokonuje się niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów. Na okres niezbędny do wyprodukowania dowodu rejestracyjnego właściciel pojazdu może wystąpić z wnioskiem o wydanie pozwolenia czasowego.
Do odbioru wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego należy przedstawić następujące dokumenty:
- oryginał dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego (w przypadku zniszczenia)
- oryginał dowodu tożsamości (do wglądu)
- aktualna polisa OC (do wglądu)
- pełnomocnictwo – w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje. Czynności materialno-techniczna.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników.