Wniosek o pozwolenie na budowę tymczasowego obiektu (PB-8)

Potrzebujesz decyzji pozwolenie na budowę tymczasowego obiektu. Przeczytaj jak ją uzyskać.

 

Załatw sprawę podczas wizyty w urzędzie lub elektronicznie:

Wydział Budownictwa i Infrastruktury

SEKRETARIAT WYDZIAŁU BUDOWNICTWA I INFRASTRUKTURY

Przyjmuje interesantów w godzinach 07:30 - 14:30

Konsultacje z inspektorami Wydziału Budownictwa i Infrastruktury od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 13:00.

Sprawę można też załatwić elektronicznie poprzez oficjalną rządowa aplikacja do składania wniosków w procesie budowlanym - e-Budownictwo

 

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę tymczasowego obiektu (PB-8), w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej, w formie online sprawę można załatwić na stronie e-Budownictwo
  • załączniki:
  1. oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (można je wypełnić na stronie e-Budownictwo), zamiast inwestora oświadczenie może wypełnić inna osoba (pełnomocnik), jeżeli jest do tego upoważniona,
  2. projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlanego [w formie dokumentu elektronicznego] wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów,
  3. decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub jej kopię,
  4. w przypadku niektórych robót budowlanych należy dołączyć pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień i opinii,
  5. pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika,
  6. potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
  7. inne dokumenty, które należy dołączyć zgodnie z art. 33 ust. 2 pkt 3a- 11 Prawa budowlanego.

 

Ważne informacje

  • W sytuacji, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych (np. brakuje podpisu, pełnomocnictwa, wymaganych dokumentów), wówczas urzędnik wezwie wnioskodawcę o jego uzupełnienie, w innym przypadku wniosek nie zostanie rozpatrzony.
  • Nie ma konieczności przesyłania dokumentów w postaci papierowej podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Dokumenty zawierające podpis elektroniczny są oryginałami.
  • Ponadto dokumenty mogą być dołączone również w postaci skanów lub zdjęć tych dokumentów. Nie dotyczy to pełnomocnictwa, oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz projektu zagospodarowania działki lub terenu i projektu architektoniczno-budowlanego, które składa się w oryginale, tj. w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (z e-dowodu).

 

By załatwić sprawę, być może będziesz potrzebować także:

- dostępu do map — skorzystaj z naszego GEOPORTALU 

- wniosku o wyłączenie gruntów rolnych z produkcji

- wniosku o wydanie decyzji o ograniczonym sposobie korzystania z nieruchomości — informacje pokój 113, tel. 89 521 05 33

- wniosku o wydanie zaświadczenia objęciu działki uproszczonym planem urządzenia lasu 

- uzgodnień dotyczących prac geologicznych

- kontaktu z Powiatową Służbą Drogową i decyzji związanych z drogami

 

Opłaty

Uzyskanie pozwolenia na budowę podlega opłacie skarbowej, której w wysokość uzależniona jest od rodzaju i zakresu zamierzenia budowlanego (tabela część III pkt 9 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem pozwolenia na budowę dotyczącego: budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej), budowy lub remontów obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych, budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne, remontu obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków.

Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika). Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy miejscowo ze względu na siedzibę organu.

 

Numer rachunku bankowego dla opłaty skarbowej:

09 1030 1508 0000 0008 2310 0003

Urząd Miasta Olsztyna, Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn — Wydział Podatków i Opłat

 

Termin i sposób załatwienia sprawy

Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji pozwolenie na budowę tymczasowego obiektu miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.).

W powyższym terminie organ może wydać:

  • postanowienie nakładające na inwestora obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia (po bezskutecznym upływie terminu organ wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę; nałożenie obowiązku uzupełnienia nieprawidłowości w projekcie zawiesza bieg powyższych terminów; na postanowienie organu nie przysługuje zażalenie ani skarga do sądu administracyjnego, lecz można je skarżyć w odwołaniu od decyzji wydanej w następstwie tego postanowienia),
  • decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia pozwolenia na budowę (od decyzji takiej przysługuje odwołanie do organu wyższej instancji).

 

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego w terminie 14 dni od dnia jej do doręczenia.

 

Uwagi/dodatkowe informacje

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce — w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu.

 

Tymczasowy obiekt budowlany

  1. obiekt budowlany przeznaczony do użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub do rozbiórki,
  2. obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem, jak strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe, przenośne wolno stojące maszty antenowe. Art. 37a ustawy Prawo budowlane daje prawną możliwość dalszego legalnego użytkowania obiektu tymczasowego, po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Od inwestora zależy, czy zdecyduje się wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

 

Wniosek składa inwestor. Inwestorem może być:

  • osoba fizyczna,
  • osoba prawna,
  • jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjne i organizacji społecznej).

Inwestor może działać przez pełnomocnika.

Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej. Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:

  • starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
  • wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego).

 

W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:

  • inwestora (w tym danych do korespondencji),
  • pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika).

 

Zgłoszenia w zakresie danych dotyczących zgłoszenia należy podać:

  • rodzaj robót objętych zgłoszeniem,
  • zakres robót objętych zgłoszeniem,
  • datę złożenia zgłoszenia,
  • termin rozpoczęcia budowy określony w zgłoszeniu.

Wniosek składa się przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu.