Planujesz inwestycję budowlaną? Pewnie potrzebujesz pozwolenia na budowę. Przeczytaj jak je uzyskać.
Załatw sprawę podczas wizyty w urzędzie lub elektronicznie
Wydział Budownictwa i Infrastruktury
SEKRETARIAT WYDZIAŁU BUDOWNICTWA I INFRASTRUKTURY
Przyjmuje interesantów w godzinach 07:30 - 14:30
Konsultacje z inspektorami Wydziału Budownictwa i Infrastruktury od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 13:00.
Sprawę można też załatwić elektronicznie poprzez oficjalną rządowa aplikacja do składania wniosków w procesie budowlanym - e-Budownictwo
Wymagane dokumenty
- wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1) - w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej, w formie online sprawę można załatwić na stronie e-Budownictwo
- załączniki:
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (można je wypełnić na stronie e-Budownictwo), zamiast inwestora oświadczenie może wypełnić inna osoba (pełnomocnik), jeżeli jest do tego upoważniona,
- projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlanego [w formie dokumentu elektronicznego] wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów,
- decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub jej kopię,
- w przypadku niektórych robót budowlanych należy dołączyć pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień i opinii,
- pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika,
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
- inne dokumenty, które należy dołączyć zgodnie z art. 33 ust. 2 pkt 3a - 11 Prawa budowlanego.
Ważne informacje
- W sytuacji, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych (np. brakuje podpisu, pełnomocnictwa, wymaganych dokumentów), wówczas urzędnik wezwie wnioskodawcę o jego uzupełnienie, w innym przypadku wniosek nie zostanie rozpatrzony.
- Nie ma konieczności przesyłania dokumentów w postaci papierowej podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Dokumenty zawierające podpis elektroniczny są oryginałami.
- Ponadto dokumenty mogą być dołączone również w postaci skanów lub zdjęć tych dokumentów. Nie dotyczy to pełnomocnictwa, oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz projektu zagospodarowania działki lub terenu i projektu architektoniczno-budowlanego, które składa się w oryginale, tj. w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (z e-dowodu).
By załatwić sprawę, być może będziesz potrzebować także:
- dostępu do map — skorzystaj z naszego GEOPORTALU
- wniosku o wyłączenie gruntów rolnych z produkcji
- wniosku o wydanie decyzji o ograniczonym sposobie korzystania z nieruchomości — informacje pokój 113, tel. 89 521 05 33
- wniosku o wydanie zaświadczenia objęciu działki uproszczonym planem urządzenia lasu
- uzgodnień dotyczących prac geologicznych
- kontaktu z Powiatową Służbą Drogową i decyzji związanych z drogami
Opłaty
Uzyskanie pozwolenia na budowę podlega opłacie skarbowej, której w wysokość uzależniona jest od rodzaju i zakresu zamierzenia budowlanego (tabela Część III pkt 9 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem pozwolenia na budowę dotyczącego: budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej), budowy lub remontów obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych, budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne, remontu obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków.
Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika). Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy miejscowo ze względu na siedzibę organu.
Numer rachunku bankowego dla opłaty skarbowej:
09 1030 1508 0000 0008 2310 0003
Urząd Miasta Olsztyna, Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn — Wydział Podatków i Opłat
Termin i sposób załatwienia sprawy
Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.).
W powyższym terminie organ może wydać:
- postanowienie nakładające na inwestora obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia (po bezskutecznym upływie terminu organ wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę; nałożenie obowiązku uzupełnienia nieprawidłowości w projekcie zawiesza bieg powyższych terminów; na postanowienie organu nie przysługuje zażalenie ani skarga do sądu administracyjnego, lecz można je skarżyć w odwołaniu od decyzji wydanej w następstwie tego postanowienia)
- decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia pozwolenia na budowę (od decyzji takiej przysługuje odwołanie do organu wyższej instancji).
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego w terminie 14 dni od dnia jej do doręczenia.
Uwagi/dodatkowe informacje
Co do zasady, budowa obiektu budowlanego lub wykonywanie robót budowlanych wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Niektóre inwestycje zostały zwolnione z wymogu uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Zostały one wymienione w art. 29 Prawa budowlanego.
Wniosek składa inwestor. Inwestorem może być:
- osoba fizyczna,
- osoba prawna,
- jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjne i organizacji społecznej).
Inwestor może działać przez pełnomocnika.
Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej. Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:
- starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta),
- wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego).
W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:
- inwestora (w tym danych do korespondencji),
- pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika),
- planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego).
W zakresie danych dotyczących planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego) należy podać:
- rodzaj planowanej inwestycji,
- nazwę planowanej inwestycji,
- dane planowanej inwestycji (w szczególności adres lub dane ewidencyjne z Centralnej Ewidencji Gruntów i Budynków).
Wniosek składa się przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Roboty budowlane można rozpocząć po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę, która co do zasady powinna być ostateczna.