Organem właściwym do prowadzenia rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów jest starosta właściwy ze względu na miejsce wykonywania działalności objętej wpisem.
Stację kontroli pojazdów może prowadzić przedsiębiorca, który:
- posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- nie jest przedsiębiorcą, w stosunku do którego otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość;
- nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko dokumentom — dotyczy osoby fizycznej lub członków organów osoby prawnej;
- posiada wyposażenie kontrolno-pomiarowe oraz warunki lokalowe gwarantujące wykonywanie odpowiedniego zakresu badań technicznych pojazdów zgodnie ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania tych badań;
- posiada poświadczenie zgodności wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów;
- zatrudnia uprawnionych diagnostów.
Załatw sprawę
Wydział Komunikacji i Transportu / III piętro, pokój nr 303
tel. 89 521 05 47
Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałek: 7.00 – 16.00,
wtorek-czwartek: 7.00 - 15.00,
piątek: 7.00 - 14.00
Wymagane dokumenty
- Wniosek — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
- Wraz z wnioskiem przedsiębiorca składa oświadczenie o następującej treści:
"Oświadczam, że:
- dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów są kompletne i zgodne z prawdą;
- znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów, określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym".
Oświadczenie powinno również zawierać:
- firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania;
- oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
Ważne informacje
- Sprawę załatwia przedsiębiorca lub pełnomocnik przedsiębiorcy.
- W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór zaświadczenia), wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto — nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna: nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa.
Opłaty
Opłata skarbowa:
- 412 zł za wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów,
- 206 zł za zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów (jeżeli zmiana dotyczy rozszerzenia zakresu działalności).
Opłatę należy dokonać w domu/w banku/na poczcie przelewem na konto:
Opłata skarbowa, Urząd Miasta Olsztyna – nr konta bankowego: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł: opłata za wpis/zmianę do rejestru SKP.
Termin odpowiedzi
Wydanie zaświadczenia o dokonaniu wpisu do rejestru następuje bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
Od postanowienia odmawiającego wydanie zaświadczenia potwierdzającego prowadzenie stacji kontroli pojazdów przysługuje stronie prawo wniesienia zażalenia za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym.
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 roku w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 roku w sprawie wzorów dokumentów wymaganych dla wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów.
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej.