Klub sportowy/ uczniowski klub sportowy (zwany dalej klubem sportowym) może rozwiązać się na podstawie własnej uchwały. Likwidacja klubu polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem i przedłożeniu sprawozdania z przeprowadzonej likwidacji oraz złożeniu sprawozdań finansowych. Po zakończeniu procesu likwidacji na wniosek następuje wykreślenie z ewidencji.
Załatw sprawę podczas wizyty w urzędzie
Wydział Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
I piętro, pokój 105
telefon 89 521 05 36, 89 523 28 80
Przyjmuje interesantów w godzinach 7:00-15:00
Wymagane dokumenty
Jeżeli członkowie klubu postanowili rozwiązać klub i zakończyć jego działalność, powinni na walnym zebraniu członków sporządzić protokół z zebrania i podjąć uchwałę w sprawie rozwiązaniu klubu, zgodnie z zapisami statutu. Uchwała powinna:
- określać datę rozwiązania klubu, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji;
- określać cel, na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego klubu;
- wskazać likwidatora (podając jego imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania, jednakże w przypadku braku takiego wskazania w uchwale i statucie likwidatorami są członkowie zarządu);
- sporządzić listę obecności z podpisami uczestników klubu na zebraniu.
Po podjęciu uchwały o rozwiązaniu klubu likwidator:
- pisemnie zawiadamia Starostę Olsztyńskiego o wszczęciu postępowania likwidacyjnego klubu oraz dołącza: protokół z walnego zebrania wraz z podjętą uchwałą o rozwiązaniu klubu; listę obecności oraz dokument potwierdzający zwołanie walnego zebrania członków zgodnie ze statutem; — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
- podaje do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (informację taką w formie ogłoszenia można też złożyć organowi wraz z ww. dokumentami. Zostanie ona wywieszona na tablicach Starostwa Powiatowego w Olsztynie).
W dalszej kolejności likwidator, zgodnie z dostępną interpretacją zamieszczoną na stronie Portalu dla Organizacji Pozarządowych oraz zgodnie z przepisami szczególnymi:
- przekazuje dokumentację Klubu na przechowanie wybranej osobie bądź instytucji (sporządza dokument potwierdzający przekazanie dokumentacji);
- przygotowuje listę wierzycieli i dłużników;
- przystępuje do zbycia majątku klubu i egzekwowania długów oraz zaspokojenia wierzycieli;
- tworzy wymagane sprawozdania finansowe
- dokonuje zamknięcia ksiąg rachunkowych,
- zawiadamia bank prowadzący obsługę klubu,
- dokonuje niezbędnych czynności urzędowych związanych z zakończeniem działalności (m.in. wobec Urzędu Skarbowego),
Po zakończeniu likwidacji likwidator składa do Starosty Olsztyńskiego wniosek o wykreślenie klubu z ewidencji — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej, wraz ze sprawdzaniem z przeprowadzenia likwidacji, potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej od wydania decyzji, a także sprawozdania finansowe, j.w. uwzględniające stan rachunkowy:
- na początek likwidacji (tj. od początku roku do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia likwidacji),
- na koniec likwidacji (tj. od dnia rozpoczęcia likwidacji do dnia zakończenia likwidacji).
Sprawozdania powinny być zatwierdzone przez Walne Zebranie Członków.
Procedura likwidacji klubów sportowych/uczniowskich klubów sportowych ma zastosowanie również w przypadku likwidacji stowarzyszeń zwykłych.
Ważne informacje
- Wykreślenia klubu sportowego z ewidencji dokonuje się w trybie decyzji administracyjnej.
- Rozwiązanie Klubu następuje uchwałą Walnego Zebrania. Przed zwołaniem Walnego Zebrania należy sprawdzić warunki ważności uchwały w przedmiocie rozwiązania Klubu – w statutach klubów powinien być zamieszczony przepis szczególny dotyczący warunków ważności uchwały o rozwiązaniu klubu.
- Likwidator w szczególności powinien dokonywać czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji, podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego;
- Jeżeli likwidacja nie zostanie zakończona w ciągu roku od dnia jej zarządzenia, likwidatorzy przedstawiają przyczyny opóźnienia organowi ewidencyjnemu, który w razie uznania opóźnienia za usprawiedliwione przedłuża termin likwidacji lub zarządza zmianę likwidatorów.
- Dokumenty można składać pocztą tradycyjną na adres: Starostwo Powiatowe w Olsztynie, Plac Bema 5, 10-516 Olsztyn, przez elektroniczną skrzynkę ePUAP (posiadając możliwość podpisu elektronicznego kwalifikowanego) lub osobiście na Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Interesantów. Składane dokumenty powinny być oryginalne, podpisane oraz czytelne. Ewentualne poprawki – skreślenia poprzedniej treści, powinny być podpisane przez uprawnione osoby.
- O likwidacji klubu sportowego należy poinformować właściwy Urząd Skarbowy oraz właściwy Urząd Statystyczny.
Opłaty
Kluby sportowe: opłatę skarbową w wysokości 10 zł za wydanie decyzji w sprawie wykreślenia z ewidencji klubów sportowych Starosty Olsztyńskiego należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Miasta Olsztyna, Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn – Wydział Podatków i Opłat 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (Bank Handlowy S.A.).
Uczniowskie Kluby Sportowe: zwolnione z opłaty skarbowej.
Termin i sposób załatwienia sprawy
- Starosta Olsztyński wydaje decyzję zgodnie z art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wpływu wniosku, a w sprawie szczególnie skomplikowanej w ciągu 2 miesięcy.
- W przypadku błędnych danych podanych we wniosku/niekompletności złożonych dokumentów klub sportowy wzywany jest do poprawienia/uzupełnienia dokumentów w wyznaczonym terminie.
- Decyzja przesyłana jest na adres klubu sportowy wskazany we wniosku lub może zostać odebrana osobiście przez osobę upoważnioną.
Tryb odwoławczy
Od decyzji wykreślenia klubu z ewidencji klubów sportowych przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.