Profesjonalna rejestracja pojazdu

 

Wydawanie za opłatą decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu, profesjonalnego dowodu rejestracyjnego wraz z profesjonalnymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi w celu wykonywania jazd testowych pojazdami w ramach działalności prowadzonej przez podmiot uprawniony.

Podmiotami uprawnionymi w ramach prowadzonej działalności do posługiwania się profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i profesjonalnymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi są:

1) przedsiębiorca posiadający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę, a w przypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę za granicą - oddział, zajmujący się produkcją, dystrybucją (sprzedażą prowadzoną w ramach handlu) lub badaniem pojazdów niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą,

2) służba techniczna, o której mowa w art. 4 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, albo jednostka badawcza producenta pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części przeprowadzająca badania pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.

 

Sprawę załatwisz podczas wizyty w urzędzie

Wydział Komunikacji i Transportu / parter, pokój nr 12, 15

tel. 89 523 28 8189 521 05 16

Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałki: 7.30 - 15.30,
wtorek-czwartek: 7.30 - 14.30,
piątek: 7.30 - 13.30

Internetowej rezerwacji wizyt możesz też wybrać konkretny dzień i godzinę załatwienia sprawy. Wówczas w umówionym terminie zgłoś się do Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Olsztynie. Pracownicy wydziału pomogą wypełnić Ci wniosek bezpośrednio przy stanowisku podczas załatwienia sprawy.

 

Wymagane dokumenty

Wniosek o wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu:

Załączniki:

  • oświadczenie, że podmiot uprawniony jest wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, kopia aktualnego odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo oświadczenie o wpisie do tego rejestru albo pobrany samodzielnie wydruk komputerowy aktualnych informacji o podmiocie uprawnionym wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego (w przypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę albo oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zajmującego się produkcją, dystrybucją lub badaniem pojazdów),
  • kopia dokumentu potwierdzającego uprawnienia jednostki do przeprowadzania odpowiednich badań pojazdu (w przypadku jednostki uprawnionej lub jednostki badawczej producenta pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części przeprowadzająca badania pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części),
  • oświadczenia pod odpowiedzialnością karną przedsiębiorcy, jeżeli jest on osobą fizyczną, albo wszystkich członków władz organów osoby prawnej lub nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej o niekaralności za przestępstwo przeciwko mieniu, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów,
  • oświadczenia pod odpowiedzialnością karną że:

- każdy z pojazdów, którymi będą wykonywane jazdy testowe, będzie spełniał warunki określone w art. 66, odpowiednie dla pojazdu, którym będą wykonywane te jazdy,

- będzie używał w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego tylko pojazdy niezarejestrowane wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, dla których posiada udokumentowane prawo do dysponowania nimi oraz wyłącznie w celu wykonywania jazd testowych, 

- blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych będą wypełniane wyłącznie przez podmiot uprawniony albo osoby zatrudnione przez ten podmiot,

  • kopię dowodu wniesienia opłaty za decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdu, blankietów profesjonalnego dowodu rejestracyjnego i zalegalizowanych profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych,
  • dokument tożsamości (do wglądu).

 

Wniosek o wydanie dodatkowych blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych lub nowych zalegalizowanych profesjonalnych tablic rejestracyjnych

 

W okresie ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów podmiot uprawniony, po wykorzystaniu blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, może złożyć staroście wniosek o wydanie dodatkowych blankietów, przy czym do wniosku dołącza się profesjonalne dowody rejestracyjne.

W takim przypadku starosta wydaje dodatkowy załącznik do decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów.

 Ważne informacje

  • Decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów starosta wydaje na okres 1 roku, licząc od dnia jej wydania.
  • Do decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów starosta wydaje wypełnione przez siebie blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych w liczbie wnioskowanej przez podmiot uprawniony, ale nieprzekraczającej 100 sztuk (w przypadku podmiotu uprawnionego zajmującego się produkcją pojazdów – w liczbie wnioskowanej), zalegalizowane profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne odpowiadające numerowi rejestracyjnemu albo numerom rejestracyjnym nadanym w decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów.
  • W ciągu 30 dni od dnia wygaśnięcia albo uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów podmiot uprawniony jest obowiązany zwrócić staroście blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalne dowody rejestracyjne oraz profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne, z wykorzystaniem dokumentu zwrotu. W przypadku, gdy podmiot uprawniony nie zwrócił staroście w terminie 30 dni od dnia wygaśnięcia albo uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji, blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalnych dowodów rejestracyjnych oraz profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych, podlega karze pieniężnej w wysokości 3000 zł.
  • Jeżeli w ciągu 30 dni od dnia wygaśnięcia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów podmiot uprawniony złoży staroście wniosek o wydanie kolejnej decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, starosta, wydając tę decyzję, wydaje temu podmiotowi, nieodpłatnie, niewykorzystane blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych oraz profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne.
  • Po tym okresie zwrócone profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne starosta może wydać odpłatnie innemu podmiotowi uprawnionemu, który złożył wniosek o wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, za zgodą tego podmiotu.
  • W przypadku załatwiania sprawy przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu lub pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto — nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna, nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa.
  • Opłatę skarbową w wysokości 17 zł za udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, złożoną w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, należy uiścić na konto organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (w przypadku osoby fizycznej) lub ze względu na siedzibę (w przypadku osoby prawnej) mocodawcy.

 Opłaty

Opłata administracyjna:

  • 100 zł - decyzja o profesjonalnej rejestracji pojazdów,
  • 10 zł - blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego,
  • 80 zł - komplet profesjonalnych tablic samochodowych,
  • 40 zł - profesjonalna tablica motocyklowa,
  • 30 zł - profesjonalna tablica motorowerowa,
  • 50 zł - znak legalizacyjny na profesjonalne tablice rejestracyjne,
  • 40 zł - wydanie jednej profesjonalnej tablicy rejestracyjnej (dot. tablic samochodowych),
  • 80 zł - dwie profesjonalne tablice rejestracyjne (dot. pojazdów kategorii L5e - motocykle trójkołowe, kategorii L6e - czterokołowce lekkie, kategorii L7e – czterokołowce).
  • 60 zł - dwie profesjonalne tablice rejestracyjne (dot. pojazdów kategorii L2e - motorowery trójkołowe).

Opłat dokonuje się w urzędzie kartą płatniczą lub przelewem na konto:

Nazwa rachunku: Dochody Starostwa
Numer rachunku: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003

Tytuł opłaty: profesjonalna rejestracja pojazdów

 

Termin i sposób załatwienia sprawy
Wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów.

Jeżeli do wniosku załączone są wszystkie wymagane dokumenty, starosta wydaje decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów wraz z załącznikiem, w którym określa wydane podmiotowi uprawnionemu blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalne tablice rejestracyjne i znaki legalizacyjne do legalizacji tych tablic.

Jeden egzemplarz decyzji starosta wydaje podmiotowi uprawnionemu, a jeden egzemplarz pozostaje u starosty, w aktach podmiotu uprawnionego.

Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie profesjonalnej rejestracji pojazdów, stosowanych oznaczeń oraz opłat związanych  z profesjonalną rejestracją pojazdów.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego.

 

 

Podmiot uprawniony, który uzyskał decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów, jest obowiązany prowadzić wykaz pojazdów używanych przez siebie w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego i zalegalizowanych profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów:

Instrukcja wypełniania wniosku o wydanie certyfikatu dla podmiotów uprawnionych do profesjonalnej rejestracji pojazdów:

  1. Po wejściu w poniższy link znajdziesz się na stronie formularza wniosku o wydanie certyfikatu
    https://www.gov.pl/web/cepik/owoc-wniosek/strona-glowna/wybierz-wniosek

  2. Wybierz typ podmiotu Podmioty Profesjonalnej Rejestracji a następnie wybierz rodzaj wniosku, który chcesz wypełnić.
    Uwaga! Podmiot powinien zawnioskować o jeden certyfikat dla urządzeń (VPN, PKCS 12) – dla jednej lokalizacji (i jednego lub wielu urządzeń). W przypadku wielu lokalizacji niezbędne są dodatkowe VPN: dla każdej pojedynczej lokalizacji.

    O certyfikat SSL – operatora na kartę wnioskuje każda osoba, która w ramach podmiotu będzie uprawniona do prowadzenia elektronicznego wykazu pojazdów używanych w ramach profesjonalnej rejestracji.
    Uwaga! Na jednym certyfikacie nie może pracować osoba inna niż wskazana we wniosku jako operator, na którą wydano certyfikat! Nieuprawnione korzystanie z certyfikatu jest zabronione.
    Pamiętaj, że aby skorzystać z certyfikatu niezbędna jest również karta kryptograficzna, na którą ten certyfikat zostanie wgrany, szczegóły znajdziesz pod linkiem:
    https://www.gov.pl/web/cepik/certyfikaty-do-cepik-20

  3. Wypełnij wniosek – pamiętaj, od poprawnego wypełnienia wniosku zależy jego pozytywna obsługa a tym samym uzyskanie certyfikatu. Wypełnij wszystkie wymagane pola postępując zgodnie z poniższą instrukcją:


    Wniosek o certyfikat dla operatora na kartę:

    Podstawa prawna wnioskowania o certyfikat:
    W tym polu: podaj numer decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, którą wydał Starosta.
    Uwaga! Jedynie ważna decyzja o profesjonalnej rejestracji pojazdu jest podstawą wydania certyfikatu produkcyjnego.

    Rodzaj wniosku
    Zaznacz: wydanie wniosku dla nowego użytkownika (domyślnie oznaczone w formularzu)
    Środowisko systemu CEPiK
    Zaznacz: Środowisko Produkcyjne (domyślnie oznaczone w formularzu)

    Decyzja profesjonalnej rejestracji została wydana na:
    Zaznacz właściwe pole: firma lub osoba (Firma - domyślnie oznaczona w formularzu) Uwaga! Pole „osobę” należy zaznaczyć wyłącznie w przypadku gdy decyzję wydano na osobę wpisując w decyzji numer PESEL (w blankietach profesjonalnych dowodów rejestracyjnych wydrukowano numer PESEL)

    Jeśli zaznaczyłeś pole firma wypełnij pola:

    • Pełna nazwa podmiotu - Wpisz pełną nazwę podmiotu uprawnionego do profesjonalnej rejestracji
    • REGON - wpisz numer REGON podmiotu

    Jeśli zaznaczyłeś pole osoba wypełnij dodatkowo:

    • Imię i nazwisko
    • Numer PESEL

     

    Uwaga! Wyłącznie w przypadku gdy nie posiadasz numeru PESEL zaznacz pole „Inny dokument potwierdzający tożsamość” i wpisz dane tego dokumentu w formularzu (pole ma zastosowanie wyłącznie w przypadku obcokrajowców, którzy nie posiadają numeru PESEL)

    Dane operatora:
    W polu wypełnij dane osoby na którą ma być wydany certyfikat:
    Imię i nazwisko oraz numer PESEL
    Adres podmiotu:
    Wypełnij pola ulica, numer; kod pocztowy oraz miejscowość.

    Dane osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu:
    W pola formularza wpisz wymagane dane:
    Imię i nazwisko, Stanowisko oraz numer telefonu osoby upoważnionej.

    Uwaga! W przypadku gdy osoba której dane podajesz nie jest wpisana do KRS lub CEIDG czyli jej danych nie można zweryfikować, konieczne jest dołączenie do formularza wniosku załącznika - upoważnienia wskazywanej osoby podpisanego przez prezesa firmy lub inną osobę upoważnioną wpisaną do KRS lub CEIDG.

    Dane osoby upoważnionej do kontaktów z Centrum Certyfikacji:
    Podaj dane osoby: imię i nazwisko, stanowisko oraz numer telefonu i adres e-mail, która otrzyma informację o możliwości pobrania certyfikatu wraz z linkiem do serwisu z którego pobierzesz certyfikat. Rekomendujemy aby osobą wskazaną był lokalny administrator, jeżeli Twoja jednostka go posiada, który sprawnie wgra certyfikat na kartę.

    Na koniec wpisz miejscowość.

    Uwaga! Wypełnienie wniosku o certyfikat klucza publicznego dla urządzeń (VPN, PKCS 12) przebiega analogicznie jak w przypadku certyfikatu dla operatora. Wymagane pola należy wypełnić analogicznie. Jedynie w przypadku danych podmiotu uprawnionego do profesjonalnej rejestracji zostaniesz poproszony o podanie skróconej nazwy podmiotu – pole jest wymagane a w danych osoby upoważnionej do kontaktu z Centrum Certyfikacji należy podać rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości.

  4. Wydrukuj wniosek. Uwaga! Zachowaj ostatnią stronę wydruku z kodem dla siebie – nie zgub jej, będzie Ci potrzebna przy pobieraniu certyfikatu. Rekomendujemy również wykonanie kopii wniosku.

  5. Przesłanie wniosku:
    Wniosek możesz przesłać pocztą lub elektronicznie przez ePUAP – szczegóły podano w dodatkowej informacji poniżej.
    Do wniosku należy dołączyć załączniki:

    1. Upoważnienie osoby uprawnionej do reprezentacji – wymagane wyłącznie w przypadku gdy osoba nie jest wpisana do KRS/CEIDG.

    W przypadku wysyłki pocztą:
    Wydrukowany wniosek musi zostać opatrzony pieczęcią organizacji/firmy oraz podpisany przez upoważnioną osobę. W przypadku podpisu nieczytelnego musi być zaopatrzony pieczęcią imienną.

    W przypadku wysyłki na ePUAP (rekomendowane):
    Wniosek musi zostać podpisany elektronicznie podpisem kwalifikowanym, podpisem osobistym bądź profilem zaufanym przez upoważnioną osobę. W takim przypadku nie jest konieczna pieczęć podmiotu.

  6. Wyślij wniosek

 

Informacja dodatkowa:
W celu umożliwienia prowadzenia wykazu Minister Cyfryzacji udostępnia od dnia 11 lipca 2021 r. aplikację www systemu CEPiK2.0 dla podmiotów uprawnionych do profesjonalnej rejestracji. Dostęp do aplikacji wymaga uzyskania certyfikatów przez podmiot uprawniony – certyfikatu klucza publicznego dla urządzeń VPN (jednego dla pojedynczej lokalizacji) oraz certyfikatów imiennych SSL dla operatorów.
W celu uzyskania certyfikatów należy wygenerować wnioski dostępne na stronie: https://www.gov.pl/web/cepik/owoc-wniosek/strona-glowna/wybierz-wniosek, wybierając typ podmiotu „Podmiot profesjonalnej rejestracji”:

  • jeden wniosek o certyfikat VPN dla jednej lokalizacji
  • wnioski o certyfikaty imienne SSL dla każdego użytkownika systemu wskazując, że wniosek dotyczy środowiska produkcyjnego.

Do wniosków należy załączyć kopię ważnej decyzji o profesjonalnej rejestracji.

Wypełnione i podpisane wnioski należy przesład z odpowiednim wyprzedzeniem na adres:
Centralny Ośrodek Informatyki
ul. Gdańska 47/49
90-729 Łódź.
z dopiskiem na kopercie: WNIOSEK SSL/VPN do CEPiK2.0 PPROF

Wnioski podpisane podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo certyfikatem kwalifikowanym można przesłać także za pomocą ePUAP na adres skrytki: /coi/SkrytkaESP

Szczegółowe informacje dotyczące certyfikatów, w szczególności wymagania dotyczące kart kryptograficznych, oraz inne znajdują się na stronie cepik.gov.pl, pod linkiem https://www.gov.pl/web/cepik/certyfikaty-do-cepik-20;
Uwaga: warunkiem złożenia wniosków o wydanie certyfikatu VPN i SSL i jego pozytywnego rozpatrzenia jest ważna decyzja o profesjonalnej rejestracji. W przypadku gdy decyzja nie jest ważna wnioski o wydanie certyfikatów zostaną odrzucone.