Wydawanie za opłatą decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu, profesjonalnego dowodu rejestracyjnego wraz z profesjonalnymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi w celu wykonywania jazd testowych pojazdami w ramach działalności prowadzonej przez podmiot uprawniony.
Podmiotami uprawnionymi w ramach prowadzonej działalności do posługiwania się profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i profesjonalnymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi są:
1) przedsiębiorca posiadający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę, a w przypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę za granicą - oddział, zajmujący się produkcją, dystrybucją (sprzedażą prowadzoną w ramach handlu) lub badaniem pojazdów niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą,
2) służba techniczna, o której mowa w art. 4 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, albo jednostka badawcza producenta pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części przeprowadzająca badania pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.
Sprawę załatwisz podczas wizyty w urzędzie
Wydział Komunikacji i Transportu / parter, pokój nr 12, 15
tel. 89 523 28 81, 89 521 05 16
Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałki: 7.30 - 15.30,
wtorek-czwartek: 7.30 - 14.30,
piątek: 7.30 - 13.30
W Internetowej rezerwacji wizyt możesz też wybrać konkretny dzień i godzinę załatwienia sprawy. Wówczas w umówionym terminie zgłoś się do Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Olsztynie. Pracownicy wydziału pomogą wypełnić Ci wniosek bezpośrednio przy stanowisku podczas załatwienia sprawy.
Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu:
Załączniki:
- każdy z pojazdów, którymi będą wykonywane jazdy testowe, będzie spełniał warunki określone w art. 66, odpowiednie dla pojazdu, którym będą wykonywane te jazdy,
- będzie używał w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego tylko pojazdy niezarejestrowane wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, dla których posiada udokumentowane prawo do dysponowania nimi oraz wyłącznie w celu wykonywania jazd testowych,
- blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych będą wypełniane wyłącznie przez podmiot uprawniony albo osoby zatrudnione przez ten podmiot,
Wniosek o wydanie dodatkowych blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych lub nowych zalegalizowanych profesjonalnych tablic rejestracyjnych
W okresie ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów podmiot uprawniony, po wykorzystaniu blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, może złożyć staroście wniosek o wydanie dodatkowych blankietów, przy czym do wniosku dołącza się profesjonalne dowody rejestracyjne.
W takim przypadku starosta wydaje dodatkowy załącznik do decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów.
Ważne informacje
Opłaty
Opłata administracyjna:
Opłat dokonuje się w urzędzie kartą płatniczą lub przelewem na konto:
Nazwa rachunku: Dochody Starostwa
Numer rachunku: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003
Tytuł opłaty: profesjonalna rejestracja pojazdów
Termin i sposób załatwienia sprawy
Wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów.
Jeżeli do wniosku załączone są wszystkie wymagane dokumenty, starosta wydaje decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów wraz z załącznikiem, w którym określa wydane podmiotowi uprawnionemu blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalne tablice rejestracyjne i znaki legalizacyjne do legalizacji tych tablic.
Jeden egzemplarz decyzji starosta wydaje podmiotowi uprawnionemu, a jeden egzemplarz pozostaje u starosty, w aktach podmiotu uprawnionego.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Podstawa prawna
Podmiot uprawniony, który uzyskał decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów, jest obowiązany prowadzić wykaz pojazdów używanych przez siebie w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego i zalegalizowanych profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów:
Instrukcja wypełniania wniosku o wydanie certyfikatu dla podmiotów uprawnionych do profesjonalnej rejestracji pojazdów:
Po wejściu w poniższy link znajdziesz się na stronie formularza wniosku o wydanie certyfikatu
https://www.gov.pl/web/cepik/owoc-wniosek/strona-glowna/wybierz-wniosek
Wybierz typ podmiotu Podmioty Profesjonalnej Rejestracji a następnie wybierz rodzaj wniosku, który chcesz wypełnić.
Uwaga! Podmiot powinien zawnioskować o jeden certyfikat dla urządzeń (VPN, PKCS 12) – dla jednej lokalizacji (i jednego lub wielu urządzeń). W przypadku wielu lokalizacji niezbędne są dodatkowe VPN: dla każdej pojedynczej lokalizacji.
O certyfikat SSL – operatora na kartę wnioskuje każda osoba, która w ramach podmiotu będzie uprawniona do prowadzenia elektronicznego wykazu pojazdów używanych w ramach profesjonalnej rejestracji.
Uwaga! Na jednym certyfikacie nie może pracować osoba inna niż wskazana we wniosku jako operator, na którą wydano certyfikat! Nieuprawnione korzystanie z certyfikatu jest zabronione.
Pamiętaj, że aby skorzystać z certyfikatu niezbędna jest również karta kryptograficzna, na którą ten certyfikat zostanie wgrany, szczegóły znajdziesz pod linkiem:
https://www.gov.pl/web/cepik/certyfikaty-do-cepik-20
Wypełnij wniosek – pamiętaj, od poprawnego wypełnienia wniosku zależy jego pozytywna obsługa a tym samym uzyskanie certyfikatu. Wypełnij wszystkie wymagane pola postępując zgodnie z poniższą instrukcją:
Wniosek o certyfikat dla operatora na kartę:
Podstawa prawna wnioskowania o certyfikat:
W tym polu: podaj numer decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, którą wydał Starosta.
Uwaga! Jedynie ważna decyzja o profesjonalnej rejestracji pojazdu jest podstawą wydania certyfikatu produkcyjnego.
Rodzaj wniosku
Zaznacz: wydanie wniosku dla nowego użytkownika (domyślnie oznaczone w formularzu)
Środowisko systemu CEPiK
Zaznacz: Środowisko Produkcyjne (domyślnie oznaczone w formularzu)
Decyzja profesjonalnej rejestracji została wydana na:
Zaznacz właściwe pole: firma lub osoba (Firma - domyślnie oznaczona w formularzu) Uwaga! Pole „osobę” należy zaznaczyć wyłącznie w przypadku gdy decyzję wydano na osobę wpisując w decyzji numer PESEL (w blankietach profesjonalnych dowodów rejestracyjnych wydrukowano numer PESEL)
Jeśli zaznaczyłeś pole firma wypełnij pola:
Jeśli zaznaczyłeś pole osoba wypełnij dodatkowo:
Uwaga! Wyłącznie w przypadku gdy nie posiadasz numeru PESEL zaznacz pole „Inny dokument potwierdzający tożsamość” i wpisz dane tego dokumentu w formularzu (pole ma zastosowanie wyłącznie w przypadku obcokrajowców, którzy nie posiadają numeru PESEL)
Dane operatora:
W polu wypełnij dane osoby na którą ma być wydany certyfikat:
Imię i nazwisko oraz numer PESEL
Adres podmiotu:
Wypełnij pola ulica, numer; kod pocztowy oraz miejscowość.
Dane osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu:
W pola formularza wpisz wymagane dane:
Imię i nazwisko, Stanowisko oraz numer telefonu osoby upoważnionej.
Uwaga! W przypadku gdy osoba której dane podajesz nie jest wpisana do KRS lub CEIDG czyli jej danych nie można zweryfikować, konieczne jest dołączenie do formularza wniosku załącznika - upoważnienia wskazywanej osoby podpisanego przez prezesa firmy lub inną osobę upoważnioną wpisaną do KRS lub CEIDG.
Dane osoby upoważnionej do kontaktów z Centrum Certyfikacji:
Podaj dane osoby: imię i nazwisko, stanowisko oraz numer telefonu i adres e-mail, która otrzyma informację o możliwości pobrania certyfikatu wraz z linkiem do serwisu z którego pobierzesz certyfikat. Rekomendujemy aby osobą wskazaną był lokalny administrator, jeżeli Twoja jednostka go posiada, który sprawnie wgra certyfikat na kartę.
Na koniec wpisz miejscowość.
Uwaga! Wypełnienie wniosku o certyfikat klucza publicznego dla urządzeń (VPN, PKCS 12) przebiega analogicznie jak w przypadku certyfikatu dla operatora. Wymagane pola należy wypełnić analogicznie. Jedynie w przypadku danych podmiotu uprawnionego do profesjonalnej rejestracji zostaniesz poproszony o podanie skróconej nazwy podmiotu – pole jest wymagane a w danych osoby upoważnionej do kontaktu z Centrum Certyfikacji należy podać rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości.
Wydrukuj wniosek. Uwaga! Zachowaj ostatnią stronę wydruku z kodem dla siebie – nie zgub jej, będzie Ci potrzebna przy pobieraniu certyfikatu. Rekomendujemy również wykonanie kopii wniosku.
Przesłanie wniosku:
Wniosek możesz przesłać pocztą lub elektronicznie przez ePUAP – szczegóły podano w dodatkowej informacji poniżej.
Do wniosku należy dołączyć załączniki:
W przypadku wysyłki pocztą:
Wydrukowany wniosek musi zostać opatrzony pieczęcią organizacji/firmy oraz podpisany przez upoważnioną osobę. W przypadku podpisu nieczytelnego musi być zaopatrzony pieczęcią imienną.
W przypadku wysyłki na ePUAP (rekomendowane):
Wniosek musi zostać podpisany elektronicznie podpisem kwalifikowanym, podpisem osobistym bądź profilem zaufanym przez upoważnioną osobę. W takim przypadku nie jest konieczna pieczęć podmiotu.
Wyślij wniosek
Informacja dodatkowa:
W celu umożliwienia prowadzenia wykazu Minister Cyfryzacji udostępnia od dnia 11 lipca 2021 r. aplikację www systemu CEPiK2.0 dla podmiotów uprawnionych do profesjonalnej rejestracji. Dostęp do aplikacji wymaga uzyskania certyfikatów przez podmiot uprawniony – certyfikatu klucza publicznego dla urządzeń VPN (jednego dla pojedynczej lokalizacji) oraz certyfikatów imiennych SSL dla operatorów.
W celu uzyskania certyfikatów należy wygenerować wnioski dostępne na stronie: https://www.gov.pl/web/cepik/owoc-wniosek/strona-glowna/wybierz-wniosek, wybierając typ podmiotu „Podmiot profesjonalnej rejestracji”:
Do wniosków należy załączyć kopię ważnej decyzji o profesjonalnej rejestracji.
Wypełnione i podpisane wnioski należy przesład z odpowiednim wyprzedzeniem na adres:
Centralny Ośrodek Informatyki
ul. Gdańska 47/49
90-729 Łódź.
z dopiskiem na kopercie: WNIOSEK SSL/VPN do CEPiK2.0 PPROF
Wnioski podpisane podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo certyfikatem kwalifikowanym można przesłać także za pomocą ePUAP na adres skrytki: /coi/SkrytkaESP
Szczegółowe informacje dotyczące certyfikatów, w szczególności wymagania dotyczące kart kryptograficznych, oraz inne znajdują się na stronie cepik.gov.pl, pod linkiem https://www.gov.pl/web/cepik/certyfikaty-do-cepik-20;
Uwaga: warunkiem złożenia wniosków o wydanie certyfikatu VPN i SSL i jego pozytywnego rozpatrzenia jest ważna decyzja o profesjonalnej rejestracji. W przypadku gdy decyzja nie jest ważna wnioski o wydanie certyfikatów zostaną odrzucone.