Dla stowarzyszeń zwykłych, mających siedzibę na terenie powiatu olsztyńskiego, ewidencję prowadzi Starosta Olsztyński.
Uproszczoną formą stowarzyszenia jest stowarzyszenie zwykłe, nieposiadające osobowości prawnej. Stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
Załatw sprawę podczas wizyty w urzędzie
Wydział Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
I piętro, pokój 105
telefon 89 521 05 36, 89 523 28 80
Przyjmuje interesantów w godzinach 7:00-15:00
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych podpisany przez przedstawiciela (jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
- załączniki:
- protokół z zebrania założycielskiego wraz z podjętymi uchwałami:
- o założeniu stowarzyszenia,
- o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie/zarządu,
- o uchwaleniu regulaminu stowarzyszenia,
- o wyborze komisji rewizyjnej (o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;)
- regulamin działalności stowarzyszenia zwykłego (podpisany przez przedstawiciela bądź zarząd),
- listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej (komisji rewizyjnej), o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
- informację o adresie siedziby stowarzyszenia zwykłego wraz z dokumentem, na podstawie którego stowarzyszenie zwykłe posiada prawo do korzystania z adresu/ lokalu;
Ważne informacje
- Z chwilą wpisu do ewidencji stowarzyszenie zwykłe może rozpocząć działalność.
- Stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek informować o zmianie adresu zamieszkania przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie, bądź członków zarządu, oraz członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ.
- Stowarzyszenie zwykłe nie może powoływać terenowych jednostek organizacyjnych, zrzeszać osób prawnych, prowadzić działalności gospodarczej i odpłatnej działalności pożytku publicznego.
- Stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki finansowe a działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej.
- Stowarzyszenie zwykłe może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Stowarzyszenie zwykłe jest zobowiązane uzyskać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) oraz Statystyczny Numer Identyfikacji (REGON).
- Dokumenty można składać pocztą tradycyjną na adres: Starostwo Powiatowe w Olsztynie, Plac Bema 5, 10-516 Olsztyn, przez elektroniczną skrzynkę ePUAP (posiadając możliwość podpisu elektronicznego kwalifikowanego) lub osobiście na Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Interesantów. Składane dokumenty powinny być oryginalne, podpisane oraz czytelne.
- Ewidencja stowarzyszeń zwykłych jest jawna i udostępniana na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Powiatu Olsztyńskiego.
Opłaty
Wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł, którą należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Miasta Olsztyna, Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn – Wydział Podatków i Opłat: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (Bank Handlowy S.A.).
Termin i sposób załatwienia sprawy
Starosta Olsztyński dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. W przypadku, gdy wniosek zawiera braki, starosta wzywa do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie dokumentacji przez stowarzyszenie – 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin 7 dni na dokonanie wpisu liczy się od dnia uzupełnienia wniosku o wpis. Nieuzupełnienie wniosku o wpis do ewidencji w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.
Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd otrzymuje informacje o dokonaniu wpisu do ewidencji lub o bezskuteczności wniosku o wpis.
Tryb odwoławczy
W przypadku, gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku, o wpis lub uzupełnienia jego braków, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.