Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych

Dla stowarzyszeń zwykłych, mających siedzibę na terenie powiatu olsztyńskiego, ewidencję prowadzi Starosta Olsztyński.

Uproszczoną formą stowarzyszenia jest stowarzyszenie zwykłe, nieposiadające osobowości prawnej. Stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.

 

Załatw sprawę podczas wizyty w urzędzie

Wydział Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej

I piętro, pokój 105

telefon 89 521 05 36, 89 523 28 80

Przyjmuje interesantów w godzinach 7:00-15:00

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych podpisany przez przedstawiciela (jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
  2. załączniki:
  • protokół z zebrania założycielskiego wraz z podjętymi uchwałami:

- o założeniu stowarzyszenia,

- o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie/zarządu,

- o uchwaleniu regulaminu stowarzyszenia,

- o wyborze komisji rewizyjnej (o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;)

- regulamin działalności stowarzyszenia zwykłego (podpisany przez przedstawiciela bądź zarząd),

Zgodnie z art. 40 ust. 2, 3 i 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach osoby w liczbie co najmniej trzech, zamierzające założyć stowarzyszenie zwykłe, uchwalają regulamin działalności, określający w szczególności:
1) nazwę stowarzyszenia zwykłego,
2) cel lub cele,
3) teren i środki działania,
4) siedzibę,
5) przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd,
6) zasady dokonywania zmian regulaminu działalności,
7) sposób nabycia i utraty członkostwa,
8) sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych. Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru, uzupełnianie składu oraz jego kompetencje.

  • listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;
  • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
  • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej (komisji rewizyjnej), o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
  • informację o adresie siedziby stowarzyszenia zwykłego wraz z dokumentem, na podstawie którego stowarzyszenie zwykłe posiada prawo do korzystania z adresu/ lokalu;

Ważne informacje

  • Z chwilą wpisu do ewidencji stowarzyszenie zwykłe może rozpocząć działalność.
  • Stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek informować o zmianie adresu zamieszkania przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie, bądź członków zarządu, oraz członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ.
  • Stowarzyszenie zwykłe nie może powoływać terenowych jednostek organizacyjnych, zrzeszać osób prawnych, prowadzić działalności gospodarczej i odpłatnej działalności pożytku publicznego.
  • Stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki finansowe a działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej.
  • Stowarzyszenie zwykłe może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
  • Stowarzyszenie zwykłe jest zobowiązane uzyskać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) oraz Statystyczny Numer Identyfikacji (REGON).
  • Dokumenty można składać pocztą tradycyjną na adres: Starostwo Powiatowe w Olsztynie, Plac Bema 5, 10-516 Olsztyn, przez elektroniczną skrzynkę ePUAP (posiadając możliwość podpisu elektronicznego kwalifikowanego) lub osobiście na Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Interesantów. Składane dokumenty powinny być oryginalne, podpisane oraz czytelne.
  • Ewidencja stowarzyszeń zwykłych jest jawna i udostępniana na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Powiatu Olsztyńskiego.

Opłaty

Wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł, którą należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Miasta Olsztyna, Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn – Wydział Podatków i Opłat: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (Bank Handlowy S.A.).

Termin i sposób załatwienia sprawy

Starosta Olsztyński dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. W przypadku, gdy wniosek zawiera braki, starosta wzywa do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie dokumentacji przez stowarzyszenie – 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin 7 dni na dokonanie wpisu liczy się od dnia uzupełnienia wniosku o wpis. Nieuzupełnienie wniosku o wpis do ewidencji w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.

Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd otrzymuje informacje o dokonaniu wpisu do ewidencji lub o bezskuteczności wniosku o wpis.

Tryb odwoławczy

W przypadku, gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku, o wpis lub uzupełnienia jego braków, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.

Załączniki:

  1. Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych