Sublimat Kopernika – medialna gwiazda

30.03.2021

W ciągu miesiąca o nowym produkcie promującym Powiat Olsztyński dowiedziała się praktycznie cała Polska. Informacje o nim pojawiły się w 77 publikacjach w mediach lokalnych i krajowych.

19 lutego w dniu urodzin Wielkiego Astronoma, który w naszym kraju obchodzony jest również jako Dzień Nauki, podczas specjalnej konferencji prasowej Andrzej Abako, starosta olsztyński, i Joanna Michalska, wicestarosta, oficjalnie zaprezentowali „Sublimat winny Mikołaja Kopernika”. To „panaceum” na różne dolegliwości sporządzone według oryginalnej recepty tego znanego na Warmii i uznanego poza jej granicami lekarza, przygotowała firma Mazurskie Miody z Tomaszkowa. Jako pierwsi mieli okazję posmakować „Sublimatu” obecni na konferencji dziennikarze i widocznie także im przypadł on do gustu.

Jak wynika z opracowanego przez Instytut Monitorowania Mediów raportu informacje o wspólnym przedsięwzięciu olsztyńskiego starostwa i Mazurskich Miodów pojawiły się w 77 publikacjach w mediach regionalnych w całej Polsce – 59 oraz w mediach ogólnokrajowych – 18, dzięki czemu dotarły one do ponad 2 milinów czytelników, widzów i radiosłuchaczy. Wysokość tzw. ekwiwalentu reklamowego (AVE) tych publikacji, czyli kwota, jaką starostwo musiałoby zapłacić za kampanię reklamową o takim zasięgu i skuteczności wyniosła grubo ponad pół miliona złotych.

– W przypadku naszego Sublimatu sprawdza się jedna z zasad marketingu, która mówi, że najważniejszy jest pomysł i umiejętna jego „sprzedaż” – mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński. – Jak widać po efektach pracownicy promocji starostwa wpadli na świetny pomysł, a jego „sprzedażą” z powodzeniem zajmują się już nasze Miody.

A oryginalny przepis-receptę można znaleźć w wielu książkach poświęconych działalności medycznej Kopernika. I nie jest on skomplikowany: wino sublimowane, do tego szafran, cynamon, goździki i figi, wszystko wymieszać, przecedzić i „używać niewstrzemięźliwie”, jak radził dr Mikołaj.

– Wprawdzie w fazie testów dokonaliśmy kilku modyfikacji dotyczących proporcji poszczególnych składników, ale mam nadzieję, że nie wpłynęło to na „właściwości medyczne” tego trunku – dodaje wicestarosta Joanna Michalska. – Wprawdzie na razie „Sublimat” dostępny jest lokalnie, ale z tego co wiemy Mazurskie Miody prowadzą zaawansowane rozmowy dotyczące wprowadzenia go do oferty wielkich sieci handlowych. Wtedy smak tego naszego panaceum sprzed pięciu wieków będą mogli poznać mieszkańcy całego kraju, chociaż najlepiej chyba smakuje tu u nas, na Warmii.

„Sublimat winny Mikołaja Kopernika” ma szansę stać się tegorocznym przebojem pamiątkarskim regionu, gdyż nie tylko przypomina postać najsłynniejszego jego mieszkańca, ale jest też elementem promocji stworzonego przez Powiat Olsztyński – „Szlaku Świętej Warmii”. Napój zgłoszony został też do organizowanych przez Marszałka województwa konkursu na pamiątkę regionalną oraz do znaku „Produkt Warmia Mazury”.