Zarząd Powiatu w Olsztynie ogłasza Otwarty Konkurs Ofert na powierzenie realizacji zadań publicznych w zakresie prowadzenia na terenie powiatu olsztyńskiego punktów nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej w roku 2023.
I. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r., poz. 1327 ze zm.),
- Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2021 r., poz. 945),
- RozporządzeniePrzewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznegoz dnia 24 października 2018 r.w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r., poz. 2057).
II. Cel konkursu:
Celem konkursu jest zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa poprzez powierzenie realizacji zadania publicznego, zleconego powiatowi, w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.
III. Zadania oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na ich realizację w 2023 r.
Sfera zadań publicznych:
- Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa;
- Udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Zadania publiczne przewidziane do powierzenia:
- Prowadzenie punktu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej w Barczewie.
Wysokość środków na zrealizowanie zadania publicznego w roku 2023 wynosi 63 360,00 zł w podziale:
- 60 060,00 zł – świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej,
- 3 300,00 zł – edukacja prawna.
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2022: 63 360,00 zł.
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2021: 63 360,00 zł.
- Prowadzenie punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej w Olsztynku.
Wysokość środków na zrealizowanie zadania publicznego w roku 2023 wynosi 63 360,00 zł w podziale:
- 60 060,00 zł – świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
- 3 300,00 zł – edukacja prawna.
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2022: 63 360,00 zł.
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2021: 63 360,00 zł.
- Prowadzenie punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej w Stawigudzie.
Wysokość środków na zrealizowanie zadania publicznego w roku 2023 wynosi 63 360,00 zł w podziale:
- 60 060,00 zł – świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
- 3 300,00 zł – edukacja prawna.
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2022: 63 360,00 zł.
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2021: 63 360,00 zł.
IV. Wysokość środków publicznych na realizację zadań publicznych w roku 2023
Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację w/w zadania publicznego w roku 2023 wynosi ogółem 190 080,00 zł.
V. Adresaci konkursu:
O powierzenie prowadzenia punktu na obszarze danego województwa może ubiegać się organizacja pozarządowa, w zakresie, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1b lub 22a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wpisana na listę, o której mowa w art. 11d ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, prowadzoną przez właściwego wojewodę, w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
VI. Termin i miejsce realizacji zadania:
- Termin realizacji zadania: 01.01.2023 r. – 31.12.2023 r.
- Czas realizacji powinien obejmować: okres przygotowania, przeprowadzenia oraz zakończenia zadania. Wszystkie dokumenty księgowe muszą zostać wystawione do dnia zakończenia zadania.
- Miejsce realizacji zadania:
1) Punkt w Barczewie,
2) Punkt w Olsztynku,
3) Punkt w Stawigudzie.
VII. Warunki realizacji zadania:
- Zadanie prowadzenia na terenie powiatu olsztyńskiego punktów nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego powinno być realizowane w przeciętnym wymiarze 5 dni w tygodniu, przez co najmniej 4 godziny dziennie. Szczegółowy harmonogram tygodniowy, z uwzględnieniem dni tygodnia i godzin przyjęć interesantów oraz sposób korzystania z lokalu, w którym będzie udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie zostaną określone w umowie o powierzenie realizacji zadania publicznego.
- Kwota przeznaczona na świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w jednym punkcie wynosi 5 005,00 zł. brutto miesięcznie. Kwota dotacji powinna być wydatkowana na pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem i obsługą punktu nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
- Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmują również nieodpłatną mediację, realizowaną na zasadach określonych w art. 4a ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
- Organizacja pozarządowa prowadząca w roku 2023 na terenie powiatu olsztyńskiego punkt nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego zobowiązana jest jednocześnie do realizacji zadania z zakresu edukacji prawnej, w związku z problemami zgłaszanymi w trakcie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, w wymiarze co najmniej jednego zadania na rok w szczególności w formach, o których mowa w art. 3b ust. 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
- Organizacja pozarządowa zapewnia udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na zasadach określonych w art. 5 ust. 2-5, art. 7 oraz art. 8 ust. 2-13 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
- Zleceniodawca zastrzega, na etapie podpisania umowy lub w trakcie realizacji zadania, możliwość utworzenia punktów lub określenia dyżurów specjalistycznych, o których mowa w art. 8 ust. 9 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Utworzenie punktu nastąpi we współpracy ze Zleceniobiorcą.
- Podstawą powierzenia realizacji zadania jest umowa, zawarta w formie pisemnej, określająca zakres i warunki realizacji zadania publicznego wraz z harmonogramem i kosztorysem zadania.
- Zadanie powinno być zrealizowane z najwyższą starannością, zgodnie z zawartą umową oraz z obowiązującymi standardami i przepisami w zakresie opisanym w ofercie.
- Zleceniobiorca zobowiązany jest do każdorazowego pisemnego powiadamiania Zleceniodawcy o wszystkich planowanych zmianach dotyczących harmonogramu zadania, zmian kadrowych itp., zachodzących w realizacji zadania. Planowane zmiany mogą być wprowadzone do realizacji tylko po akceptacji ze strony Zleceniodawcy.
- W przypadku odstąpienia od podpisania umowy Oferent ma obowiązek pisemnego powiadomienia o swojej decyzji, w terminie 7 dni od daty otrzymania informacji o przyznaniu dotacji.
- Zleceniobiorca zobowiązany jest do złożenia sprawozdania końcowego z wykonania zadania w terminie do dnia 31 stycznia 2024 r.
- Zleceniobiorca zobowiązany jest do wyodrębnienia we własnej ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację zadania.
- Dotacja nie może być wykorzystana na zobowiązania powstałe przed datą podpisania umowy na realizację zadania, a środki przyznane w ramach dotacji muszą być wydatkowane zgodnie z kosztorysem.
- Kontroli podlegają wszystkie dokumenty merytoryczne i finansowe niezbędne do oceny zasadności wykorzystania środków publicznych i realizowania zadania zgodnie z umową dotacyjną.
- Zleceniobiorca zobowiązany jest do udzielenia informacji na temat osób pracujących przy realizacji dotowanego zadania z podaniem doświadczenia zawodowego i kwalifikacji. Do umowy Zleceniobiorca zobowiązany jest dołączyć dokumenty poświadczające spełnianie wymogów uprawniających do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz prowadzenia mediacji przez osoby przypisane do danego punktu.
- Złożenie oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
- W przypadku, gdy liczba osób uprawnionych, którym ma zostać udzielona nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, uniemożliwia sprawne umawianie terminów wizyt w punktach, czas trwania dyżuru może ulec wydłużeniu do co najmniej 5 godzin dziennie we wszystkich punktach. Wydłużenie czasu trwania dyżuru następuje na żądanie starosty.
- Wydłużenie czasu trwania dyżuru, o którym mowa w ust. 2, nie powoduje zwiększenia środków przeznaczonych na realizację zadania w danym roku.
- Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
- Zadanie publiczne nie może być realizowane przez podmiot niebędący stroną umowy o powierzenie realizacji zadania publicznego.
VIII. Termin i miejsce składania ofert:
- Oferty na realizację zadań publicznych należy złożyć w terminie do dnia 18 listopada 2022 r. w Starostwie Powiatowym w Olsztynie, pl. Bema 5, 10-516 Olsztyn. Decyduje data wpływu do Starostwa Powiatowego w Olsztynie.
- Jedna oferta realizacji zadania publicznego może dotyczyć tylko jednego punktu prowadzenia nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
- W przypadku kilku ofert, każdą ofertę należy złożyć odrębnie wraz z kompletem wymaganych załączników.
IX. Warunki składania ofert:
- Ofertę na realizację zadania publicznego należy złożyć w formie papierowej w jednym egzemplarzu, sporządzonym w języku polskim, na formularzu zgodnym ze wzorem oferty realizacji zadania publicznego stanowiącym załącznik Nr 1 do Rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznegoz dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r., poz. 2057).
- Oferta przed złożeniem powinna być podpisana przez wszystkie osoby upoważnione do składania oświadczeń woli zgodnie z reprezentacją, o której mowa w odpowiednim rejestrze/ewidencji.
- Do oferty należy dołączyć:
1) Kopię aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, innego rejestru/ewidencji lub wydruk ze strony internetowej: www.ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu. Odpis musi być zgodny z aktualnym stanem faktycznym i prawnym, niezależnie od tego, kiedy został wydany.
2) W przypadku wyboru innego sposobu reprezentacji podmiotów składających ofertę wspólną niż wynikający z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego właściwego rejestru – dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu oferenta.
3) W przypadku oferty wspólnej – umowę zawartą pomiędzy partnerami, określającą zakres ich świadczeń składających się na realizację zadania publicznego.
4) Organizacja pozarządowa w ramach oferty może przedstawić propozycję w zakresie utworzenia punktu specjalistycznego określając rodzaj specjalizacji: dziedzina prawa, problematyka, grupa docelowa.
5) Porozumienia o wolontariacie zawarte z osobami, które będą wykonywały świadczenia w ramach prowadzonego punktu, w tym służyły asystą osobom uprawnionym mającym trudności w samodzielnej realizacji porady, w szczególności z powodu niepełnosprawności, podeszłego wieku albo innych okoliczności życiowych.
6) Dodatkowo: rekomendacje, referencje potwierdzające należyte wykonanie zadań publicznych, kopie pism, dokumentów potwierdzających rozliczenie się organizacji pozarządowej z dotacji przyznanej na wykonanie zadania publicznego lub wykorzystania dotacji zgodnie z celem jej przyznania.
X. Termin, tryb i kryteria wyboru ofert:
- Oferty podlegają ocenie ze względów formalnych i merytorycznych.
- Oceny formalnej dokonują pracownicy Wydziału Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej. Oferty spełniające wymogi przekazywane są do Komisji Konkursowej.
- W razie braków formalnych poinformowany podmiot, w określonym terminie będzie mógł uzupełnić ofertę o w/w braki.
- Oceny merytorycznej ofert dokonuje Komisja Konkursowa powołana przez Zarząd Powiatu w Olsztynie.
- Komisja Konkursowa dokona oceny merytorycznej ofert i przedstawi Zarządowi Powiatu w Olsztynie wykaz ofert, które rekomenduje do udzielenia dotacji.
- Komisja Konkursowa przy rozpatrywaniu ofert pod względem merytorycznym będzie:
1) oceniała możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację;
2) oceniała proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja będzie realizować zadanie publiczne;
3) oceniała własny wkład rzeczowy lub osobowy;
4) oceniała dotychczasowe doświadczenie organizacji.
- Komisja Konkursowa będzie przyznawała ofertom określoną liczbę punktów. Oferty rekomendowane do wsparcia finansowego muszą uzyskać min. 65% maksymalnej liczby punktów.
- Po dokonaniu oceny Komisja Konkursowa sporządza zestawienie ocenionych ofert w kolejności zależnej od ilości uzyskanych punktów, wskazując oferty najkorzystniejsze, które otrzymały najwyższą liczbę punktów w zakresie poszczególnych zadań. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. Zestawienie wraz z przyznaną liczbą punktów zostaje przekazane Zarządowi Powiatu.
- Zarząd Powiatu, po zapoznaniu z oceną Komisji Konkursowej, rozstrzyga, w drodze uchwały, Otwarty Konkurs Ofert podając informacje o wykonawcy, któremu powierzono realizację danego zadania wraz z kwotą przyznanej dotacji.
- Po zakończeniu procedury konkursowej Zarząd Powiatu ogłosi informację o wynikach konkursu w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Olsztynie oraz zamieści wyniki na stronie internetowej: www.powiat-olsztynski.pl.
- Wyłonienie Wykonawcy nastąpi w terminie do 30 listopada 2022 r.
XI. Postanowienia końcowe:
- Zadanie polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez Powiat Olsztyński.
- Przekazanie środków finansowych na realizację zadań w zakresie prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego nastąpi pod warunkiem otrzymania przez Powiat Olsztyński dotacji celowej z budżetu państwa.
Wydział merytoryczny odpowiedzialny za współpracę z organizacjami pozarządowymi:
Wydział Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
Plac Bema 5, 10-516 Olsztyn
tel. 89 521 05 36
e-mail: ok@powiat-olsztynski.pl
strona internetowa: www.powiat-olsztynski.pl
Pracownicy odpowiedzialni:
Barbara Guga – Dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
Sławomir Lech – inspektor, Wydział Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
Załączniki (.doc):
Oferta realizacji zadania publicznego
Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego