Zarząd Powiatu w Olsztynie ogłasza Otwarty Konkurs Ofert na powierzenie realizacji zadań publicznych w zakresie prowadzenia na terenie powiatu olsztyńskiego punktów nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.I. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r., poz. 450 z późń. zm.),
- Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 2030 z późń. zm.),
- Ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r.o zmianie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 1467 z późn. zm),
- Rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r.w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r., poz. 2057).
II. Cel konkursu:Celem konkursu jest zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa poprzez powierzenie realizacji zadania publicznego zleconego powiatowi w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.
III. Zadania oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na ich realizację w 2019 r.
Sfera zadań publicznych: Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa.
Zadania publiczne przewidziane do powierzenia:
- Prowadzenie punktu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej w Barczewie.
Wysokość środków na zrealizowanie zadania publicznego w roku 2019 wynosi 63 360,00 zł w podziale:
- 60 060,00 zł na świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej,
- 3 300,00 zł na edukację prawną.
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2018: 60 725,88 zł
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2017: 60 725,88 zł
- Prowadzenie punktu nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej w Olsztynku.
Wysokość środków na zrealizowanie zadania publicznego w roku 2019 wynosi 63 360,00 zł w podziale:
- 60 060,00 zł na świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
- 3 300,00 zł na edukację prawną.
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2018: 60 725,88 zł
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2017: 60 725,88 zł
- Prowadzenie punktu nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej w Stawigudzie.
Wysokość środków na zrealizowanie zadania publicznego w roku 2019 wynosi 63 360,00 zł w podziale:
- 60 060,00 zł na świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
- 3 300,00 zł na edukację prawną.
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2018: 60 725,88 zł
Kwota dofinansowania zadań tego samego rodzaju w roku 2017: 60 725,88 zł
IV. Wysokość środków publicznych na realizację zadań publicznych w roku 2019Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację w/w zadania publicznego w roku 2019 wynosi ogółem 190 080,00 zł.
V. Adresaci konkursu:1. O powierzenie prowadzenia w 2019 r. punktu, w którym będzie udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, może ubiegać się organizacja pozarządowa prowadząca działalność pożytku publicznego, w zakresie, o którym mowa w
art. 4 ust. 1 pkt 1b) lub
22a) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450 z późn. zm.), która:
1) w przypadku przeznaczenia punktu na udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, łącznie spełnia następujące warunki:a) posiada co najmniej dwuletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań wiążących się z udzielaniem porad prawnych, informacji prawnych lub świadczeniem poradnictwa obywatelskiego,
b) posiada umowę zawartą z adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub osobą, o której mowa w
art. 11 ust. 3 pkt 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej,
c) daje gwarancję należytego wykonania zadania, w szczególności w zakresie zapewnienia:
- poufności w związku z udzielaniem nieodpłatnej pomocy prawnej i jej dokumentowaniem,
- profesjonalnego i rzetelnego udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej,
- przestrzegania zasad etyki przy udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, w szczególności w sytuacji, gdy zachodzi konflikt interesów,
d) opracowała i stosuje standardy obsługi i wewnętrzny system kontroli jakości udzielanej nieodpłatnej pomocy prawnej.
2) w przypadku przeznaczenia punktu na świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, łącznie spełnia następujące warunki:a) posiada co najmniej dwuletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań wiążących się ze świadczeniem poradnictwa obywatelskiego, nabyte w okresie pięciu lat bezpośrednio poprzedzających złożenie oferty, lub co najmniej dwuletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań wiążących się z udzielaniem porad prawnych, informacji prawnych lub świadczeniem nieodpłatnego poradnictwa,
b) posiada umowę zawartą z osobą, o której mowa w
art. 11 ust. 3a ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej,
c) daje gwarancję należytego wykonania zadania, w szczególności w zakresie zapewnienia:
- poufności w związku ze świadczeniem nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i jego dokumentowaniem,
- profesjonalnego i rzetelnego świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
- przestrzegania zasad etyki przy świadczeniu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, w szczególności w sytuacji, gdy zachodzi konflikt interesów,
d) opracowała i stosuje standardy obsługi i wewnętrzny system kontroli jakości świadczonego nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
2. O powierzenie realizacji zadań publicznych w zakresie prowadzenia na terenie powiatu olsztyńskiego punktów nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej
nie może ubiegać się organizacja pozarządowa, która w okresie dwóch lat poprzedzających przystąpienie do otwartego konkursu ofert, nie rozliczyła się z dotacji przyznanej na wykonanie zadania publicznego lub wykorzystała dotację niezgodnie z celem jej przyznania, jak również ta organizacja pozarządowa, z którą starosta rozwiązał umowę. Termin dwóch lat biegnie od dnia rozliczenia się z dotacji i zwrotu nienależnych środków wraz z odsetkami albo rozwiązania umowy.
VI. Termin i miejsce realizacji zadania:
- Termin realizacji zadania: 01.01.2019 r. – 31.12.2019 r.
- Czas realizacji powinien obejmować: okres przygotowania, przeprowadzenia oraz zakończenia zadania. Wszystkie dokumenty księgowe muszą zostać wystawione do dnia zakończenia zadania.
- Miejsce realizacji zadania:
1) Punkt w Barczewie,
2) Punkt w Olsztynku,
3) Punkt w Stawigudzie.
VII. Warunki realizacji zadania:
- Zadanie prowadzenia na terenie powiatu olsztyńskiego punktów nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego powinno być realizowane w przeciętnym wymiarze 5 dni w tygodniu, przez co najmniej 4 godziny dziennie. Szczegółowy harmonogram tygodniowy, z uwzględnieniem dni tygodnia i godzin przyjęć interesantów oraz sposób korzystania z lokalu, w którym będzie udzielana nieodpłatna pomoc prawna zostaną określone w umowie o powierzenie realizacji zadania publicznego.
- Organizacja pozarządowa zapewni udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na zasadach określonych w art. 5 oraz art. 7 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej.
- Kwota przeznaczona na prowadzenie jednego punktu nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego wynosi 5 005,00 zł. brutto miesięcznie. Kwota dotacji powinna być wydatkowana na pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem punktu nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
- Organizacja pozarządowa prowadząca w roku 2019 na terenie powiatu olsztyńskiego punkt nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego zobowiązana jest jednocześnie do realizacji zadania z zakresu edukacji prawnej, w związku z problemami zgłaszanymi w trakcie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, w wymiarze co najmniej jednego zadania na rok w szczególności w formach, o których mowa w art. 3b ust. 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej.
- Podstawą powierzenia realizacji zadania jest umowa, zawarta w formie pisemnej, określająca zakres i warunki realizacji zadania publicznego wraz z harmonogramem i kosztorysem zadania.
- Zadanie powinno być zrealizowane z najwyższą starannością, zgodnie z zawartą umową oraz z zobowiązującymi standardami i przepisami w zakresie opisanym w ofercie.
- Oferent zobowiązany jest do każdorazowego pisemnego powiadamiania Zleceniodawcy o wszystkich planowanych zmianach dotyczących harmonogramu zadania, zmian kadrowych itp., zachodzących w realizacji zadania. Planowane zmiany mogą być wprowadzone do realizacji tylko po akceptacji ze strony Zleceniodawcy.
- W przypadku odstąpienia od podpisania umowy Oferent ma obowiązek pisemnego powiadomienia o swojej decyzji, w terminie 7 dni od daty otrzymania informacji o przyznaniu dotacji.
- Oferent zobowiązany jest do złożenia sprawozdania końcowego z wykonania zadania zgodnie z art. 18 ust. 1 – 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w ciągu 30 dni po zakończeniu realizacji powierzonego zadania.
- Oferent zobowiązany jest do wyodrębnienia we własnej ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację zadania.
- Dotacja nie może być wykorzystana na zobowiązania powstałe przed datą podpisania umowy na realizację zadania, a środki przyznane w ramach dotacji muszą być wydatkowane zgodnie z kosztorysem.
- Kontroli podlegają wszystkie dokumenty merytoryczne i finansowe niezbędne do oceny zasadności wykorzystania środków publicznych i realizowania zadania zgodnie z umową dotacyjną.
- Oferent zobowiązany jest do udzielenia informacji na temat osób pracujących przy realizacji dotowanego zadania z podaniem doświadczenia zawodowego i kwalifikacji.
- Złożenie oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
- W przypadku, gdy liczba osób uprawnionych, którym ma zostać udzielona nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, uniemożliwia sprawne umawianie terminów wizyt w punktach, czas trwania dyżuru może ulec wydłużeniu do co najmniej 5 godzin dziennie we wszystkich punktach. Wydłużenie czasu trwania dyżuru następuje na żądanie starosty.
- Wydłużenie czasu trwania dyżuru, o którym mowa w ust. 2, nie powoduje zwiększenia środków przeznaczonych na realizację zadania w danym roku.
- Zadanie publiczne nie może być realizowane przez podmiot niebędący stroną umowy o powierzenie realizacji zadania publicznego
VIII. Termin i miejsce składania ofert:
- Oferty na realizację zadań publicznych należy złożyć w terminie do dnia 30 listopada 2018 r. w Starostwie Powiatowym w Olsztynie, pl. Bema 5, 10-516 Olsztyn (Biuro Obsługi Interesanta; Sekretariat Starosty Olsztyńskiego, 2 piętro, pokój 207). Decyduje data wpływu do Starostwa Powiatowego w Olsztynie.
- Ofertę należy złożyć w zamkniętej kopercie opatrzonej nazwą i danymi teleadresowymi Oferenta z dopiskiem ,,Otwarty Konkurs Ofert na powierzenie prowadzenia na terenie powiatu olsztyńskiego punktu ………………. (wskazać zakres) w ………….. (wskazać miejsce)”.
- Jedna oferta realizacji zadania publicznego może dotyczyć tylko jednego punktu prowadzenia nieodpłatnej pomocy prawnej.
- W przypadku kilku ofert, każdą ofertę należy złożyć w oddzielnej kopercie wraz z kompletem załączników.
IX. Warunki składania ofert:
- Ofertę na realizację zadania publicznego należy złożyć w formie papierowej w jednym egzemplarzu, sporządzonym w języku polskim, na formularzu zgodnym ze wzorem oferty realizacji zadania publicznego stanowiącym załącznik Nr 1 do Rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r.w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r., poz. 2057).
- Oferta przed złożeniem powinna być podpisana przez wszystkie osoby upoważnione do składania oświadczeń woli zgodnie z reprezentacją, o której mowa w odpowiednim rejestrze/ewidencji.
- Do oferty należy dołączyć:
1) Kopię aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, innego rejestru/ewidencji lub wydruk ze strony internetowej: www.ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu. Odpis musi być zgodny z aktualnym stanem faktycznym i prawnym, niezależnie od tego, kiedy został wydany.
2) W przypadku wyboru innego sposobu reprezentacji podmiotów składających ofertę wspólną niż wynikający z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego właściwego rejestru - dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu oferenta.
3) W przypadku oferty wspólnej – umowę zawartą pomiędzy partnerami, określającą zakres ich świadczeń składających się na realizację zadania publicznego.
4) Oświadczenie Oferenta, że nie podlega wykluczeniu z prowadzenia punktu na podstawie art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 1467 z późn. zm.);
5) Zawarte umowy lub promesy ich zawarcia z adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub osobą, o której mowa w art. 11 ust. 3 pkt 2) lub art. 11 ust. 3a ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej;
6) Gwarancje należytego wykonania zadania przez złożenie pisemnego zobowiązania:
a) poufności w związku z udzielaniem nieodpłatnej pomocy prawnej i jej dokumentowaniem lub poufności w związku ze świadczeniem nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i jego dokumentowaniem,
b) profesjonalnego i rzetelnego udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
c) przestrzegania zasad etyki przy udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej lub przy świadczeniu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w szczególności w sytuacji, gdy zachodzi konflikt interesów,
7) Dokumenty potwierdzające posiadanie co najmniej dwuletniego doświadczenia w wykonywaniu zadań wiążących się z udzielaniem porad prawnych, informacji prawnych lub świadczeniem poradnictwa obywatelskiego lub potwierdzające posiadanie co najmniej dwuletniego doświadczenie w wykonywaniu zadań wiążących się ze świadczeniem poradnictwa obywatelskiego, nabyte w okresie pięciu lat bezpośrednio poprzedzających złożenie oferty, lub co najmniej dwuletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań wiążących się z udzielaniem porad prawnych, informacji prawnych lub świadczeniem nieodpłatnego poradnictwa.
8) Dodatkowo: rekomendacje, referencje potwierdzające należyte wykonanie zadań publicznych, kopie pism, dokumentów potwierdzających rozliczenie się organizacji pozarządowej z dotacji przyznanej na wykonanie zadania publicznego lub wykorzystania dotacji zgodnie z celem jej przyznania w okresie co najmniej dwóch lat poprzedzających przystąpienie do otwartego konkursu ofert.
X. Termin, tryb i kryteria wyboru ofert:
- Oferty podlegają ocenie ze względów formalnych i merytorycznych.
- Oceny formalnej dokonują pracownicy Wydziału Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej. Oferty spełniające wymogi przekazywane są do Komisji Konkursowej.
- W razie braków formalnych poinformowany podmiot, w określonym terminie będzie mógł uzupełnić ofertę o w/w braki.
- Oceny merytorycznej ofert dokonuje Komisja Konkursowa powołana przez Zarząd Powiatu w Olsztynie.
- Komisja Konkursowa dokona oceny merytorycznej ofert i przedstawi Zarządowi Powiatu w Olsztynie wykaz ofert, które rekomenduje do udzielenia dotacji.
- Komisja Konkursowa przy rozpatrywaniu ofert pod względem merytorycznym będzie:
1) oceniała możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację;
2) oceniała proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja będzie realizować zadanie publiczne;
3) oceniała własny wkład rzeczowy lub osobowy;
4) oceniała dotychczasowe doświadczenie organizacji.
- Komisja Konkursowa będzie przyznawała ofertom określoną liczbę punktów. Oferty rekomendowane do wsparcia finansowego muszą uzyskać min. 65% maksymalnej liczby punktów.
- Po dokonaniu oceny Komisja konkursowa sporządza zestawienie ocenionych ofert w kolejności zależnej od ilości uzyskanych punktów, wskazując oferty najkorzystniejsze, które otrzymały najwyższą liczbę punktów w zakresie poszczególnych zadań. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. Zestawienie wraz z przyznaną liczbą punktów zostaje przekazane Zarządowi Powiatu.
- Zarząd Powiatu, po zapoznaniu z oceną Komisji Konkursowej, rozstrzyga, w drodze uchwały, Otwarty Konkurs Ofert podając informacje o wykonawcy, któremu powierzono realizację danego zadania wraz z kwotą przyznanej dotacji. W Otwartym Konkursie Ofert, w ramach jednego zdania publicznego, może być wybrana więcej niż jedna oferta.
- Po zakończeniu procedury konkursowej Zarząd Powiatu ogłosi informację o wynikach konkursu w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Olsztynie oraz zamieści wyniki na stronie internetowej: www.powiat-olsztynski.pl.
XI. Postanowienia końcowe:
- Zarząd Powiatu w Olsztynie zastrzega sobie prawo unieważnienia konkursu, w całości lub w zakresie poszczególnych zadań, w przypadku braku ofert lub gdy żadna ze złożonych ofert nie spełniała wymogów zawartych w ogłoszeniu.
- Przekazanie środków finansowych na realizację zadań w zakresie prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej nastąpi pod warunkiem otrzymania przez Powiat Olsztyński dotacji celowej z budżetu państwa.
- Zadanie polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez Powiat Olsztyński.
Wydział merytoryczny odpowiedzialny za współpracę z organizacjami pozarządowymi:
Wydział Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
Plac Bema 5, 10-516 Olsztyn
tel. 89 523 28 80
e-mail: slawomirlech@powiat-olsztynski.pl
strona internetowa:
www.powiat-olsztynski.pl Pracownicy odpowiedzialni:
Barbara Guga – dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
Sławomir Lech – inspektor Wydziału Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
Załącznik: Oferta realizacji zadania publicznego -
DOC