Planujesz przenieść zgłoszenie na nowego inwestora? Pewnie potrzebujesz decyzji o przeniesieniu zgłoszenia. Przeczytaj jak ją uzyskać.
Załatw sprawę podczas wizyty w urzędzie lub elektronicznie:
Wydział Budownictwa i Infrastruktury
SEKRETARIAT WYDZIAŁU BUDOWNICTWA I INFRASTRUKTURY
Przyjmuje interesantów w godzinach 07:30 - 14:30
Konsultacje z inspektorami Wydziału Budownictwa i Infrastruktury od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 13:00.
Sprawę można też załatwić elektronicznie poprzez oficjalną rządowa aplikacja do składania wniosków w procesie budowlanym - e-Budownictwo
Wymagane dokumenty
- Wniosek o przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia (PB-11), w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej, w formie online sprawę można załatwić na stronie e-Budownictwo
- załączniki:
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (można je wypełnić na stronie e-Budownictwo), zamiast inwestora oświadczenie może wypełnić inna osoba (pełnomocnik), jeżeli jest do tego upoważniona,
- zgodę dotychczasowego inwestora, na rzecz którego decyzja została wydana (zgoda dotychczasowego inwestora nie jest wymagana, jeżeli własność nieruchomości lub uprawnienia wynikające z użytkowania wieczystego dotyczącego nieruchomości, objęte decyzją o pozwoleniu na budowę po wydaniu tego pozwolenia przeszły z dotychczasowego inwestora na nowego inwestora wnioskującego o przeniesienie pozwolenia na budowę),
- pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika,
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Ważna informacje
- W sytuacji, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych (np. brakuje podpisu, pełnomocnictwa, wymaganych dokumentów), wówczas urzędnik wezwie wnioskodawcę o jego uzupełnienie, w innym przypadku wniosek nie zostanie rozpatrzony.
- Nie ma konieczności przesyłania dokumentów w postaci papierowej podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Dokumenty zawierające podpis elektroniczny są oryginałami.
- Ponadto dokumenty mogą być dołączone również w postaci skanów lub zdjęć tych dokumentów. Nie dotyczy to pełnomocnictwa, oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz projektu zagospodarowania działki lub terenu i projektu architektoniczno-budowlanego, które składa się w oryginale, tj. w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (z e-dowodu).
Opłaty
Decyzja o przeniesieniu na rzecz innego podmiotu praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia dotyczącego robót budowlanych, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy – Prawo budowlane podlega opłacie skarbowej wynoszącej 90 zł (tabela część I pkt 11a ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem decyzji dotyczącej budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej).
Decyzja o przeniesieniu na rzecz innego podmiotu praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia dotyczącego innych robót budowlanych niż wymienione powyżej podlega opłacie skarbowej wynoszącej 10 zł (tabela Część I pkt 53 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem decyzji dotyczącej budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej).
Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika). Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy miejscowo ze względu na siedzibę organu.
Numer rachunku bankowego dla opłaty skarbowej:
09 1030 1508 0000 0008 2310 0003
Urząd Miasta Olsztyna, Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn — Wydział Podatków i Opłat
Termin i sposób załatwienia sprawy
Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.).
W powyższym terminie organ może wydać:
- decyzję o przeniesieniu przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia,
- decyzję o odmowie przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia.
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego w terminie 14 dni od dnia jej do doręczenia.
Uwagi/dodatkowe informacje
Przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia na rzecz innego podmiotu wymaga uzyskania decyzji o przeniesieniu przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia.
Wniosek składa nowy inwestor wnioskujący o przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia.
Inwestorem może być:
- osoba fizyczna,
- osoba prawna,
- jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjne i organizacji społecznej).
Inwestor może działać przez pełnomocnika.
Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej, który przyjął zgłoszenie.
W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:
- nowego inwestora (w tym danych do korespondencji),
- pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika),
- dotychczasowego inwestora (tylko imię i nazwisko lub nazwę) zgłoszenia.
W zakresie danych dotyczących zgłoszenia należy podać:
- rodzaj robót objętych zgłoszeniem
- zakres robót objętych zgłoszeniem
- datę złożenia zgłoszenia.
Wniosek składa się przed terminem przejęcia obowiązków dotychczasowego inwestora przez nowego inwestora.