Szlak Świętej Warmii to jeden z ciekawszych projektów promocyjno-turystycznych z kategorii marketingu realizowany już od ponad roku przez Powiat Olsztyński, a który ma wydobyć ten subregion województwa z cienia Mazur.
Formalnie jest to nieznakowany szlak turystyczno-pielgrzymkowy obejmuje; szesnaście „stacji”, które tworzą lokalne sanktuaria oraz miejsca związane z ludźmi i historią biskupstwa warmińskiego. Osadzony jest więc przede wszystkim w segmencie szeroko rozumianej turystki religijnej. Ale adresowany jest nie tylko do pielgrzymów licznie odwiedzających warmińskie sanktuaria. To propozycja ciekawego spędzenia urlopu lub tylko kilku dni dla podróżników, których spotkania z kulturą duchową i materialną regionu wynikają z chęci zobaczenia miejsc, o których kiedyś czytali lub słyszeli.
Obecnie, po roku, Szlak stał się już też ideą łączącą leżące na Warmii samorządy, organizacje turystyczne, przedsiębiorców tu działających, jak i lokalne media w działaniach promujących region.
– Cieszę się, że pomysł chwycił i możemy go wspólnie z naszymi coraz liczniejszymi partnerami z całej Warmii rozwijać – mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński. – Pierwsza odsłona projektu, mimo iż przypadła na okres pandemii i związanych z nią ograniczeniami w ruchu turystycznym okazała się sukcesem. Idziemy więc za ciosem i na ten sezon przygotowaliśmy „suplement” w postaci przewodnika „Okolice Szlaku Świętej Warmii”. Prezentujemy w nim kolejnych szesnaście ciekawych, atrakcyjnych turystycznie miejsc naszego regionu.
Osią projektu Szlak Świętej Warmii jest strona internetowa szlakswietejwarmii.pl – multimedialny „podpowiednik” turystyczny, gdzie znajdują się wszelkie materiały związane z tą trasą oraz nowinki. Powstała też grupa na Facebooku o tej samej nazwie, gdzie można się dzielić swoimi spostrzeżeniami i zdjęciami, bo Starostwo stara się zachęcać do łosier, czyli wycieczek, zarówno turystów indywidualnych, jak i do ich organizowania biura turystyczne czy pielgrzymkowe. A trasa została już „przetarta” przez uczestników wycieczek organizowanych przez olsztyński PTTK, jak i rowerzystów, nie tylko z terenu powiatu.
Stronę www uzupełniają „podpowiedniki”: książki, mapy wydawnictwa multimedialne oraz gadżety. W ramach projektu pojawiły się już i pojawiać się będą także produkty regionalne związane ze szlakiem (sprzedawane z wykorzystaniem tej marki). Już dostępne są warmiński chleb pielgrzyma z Piekarni Tyrolskiej, Sublimat winny Mikołaja Kopernika z Mazurskich Miodów, ciasta warmiaczek i sernik warmiński przygotowane przez olsztyński Społem. Wkrótce pojawią się również warmińskie piwo łosierowe, woda mineralna oraz „firmowe” słodycze.
– Jak widać, nasz projekt to przedsięwzięcie multimedialne, ale też i wieloelementowe oraz wielosezonowe, bo jest to propozycja nie tylko na wakacje. Chcemy, aby turyści odwiedzali Warmię przez cały rok, a nie, jak jeziora mazurskie, tylko sezonowo – dodaje A. Abako.
Obecnie w olsztyńskim starostwie przygotowywane są dokumenty niezbędne do zarejestrowania Stowarzyszenia „Szlak Świętej Warmii”, które połączyć ma „warmińskie” samorządy w staraniach o pieniądze na promocję, jak i na inwestycje infrastrukturalne mające podnosić atrakcyjność Szlaku.
Fot. Monika Nowakowska/Starostwo Powiatowe w Olsztynie. Więcej zdjęć na Facebooku