O tym, że warto współpracować na rzecz rozwoju regionu i jak ważna jest tu synergia na płaszczyźnie samorząd-biznes, z pewnością nie trzeba przekonywać starosty olsztyńskiego Andrzeja Abako. To z jego inicjatywy przy wsparciu lokalnych przedsiębiorców na sklepowe półki trafiają produkty promujące ziemię warmińską i lokalnych producentów.– Zaczęło się trzy lata temu od książek – „podpowiedników” dotyczących Szlaku Świętej Warmii. Nawiązaliśmy współpracę z dwoma wydawnictwami z Olsztyna: Agencją WIT oraz Butterfly i dzięki nim w ręce turystów trafiły już trzy książki przybliżające historię, zabytki, ludzi, kulturę naszego regionu. Powstała biblioteczka świętowarmijna, która cieszy się dużą popularnością. Publikacje rozchodzą się bardzo szybko, więc wydawnictwa dodrukowują książki, a my przygotowujemy kolejne pozycje; „Trakt Biskupi. Wrota Świętej Warmii”, „Po Świętej Warmii z Mieczysławem Orłowicze”. Zachęcamy też inne samorządy do takiej formy współpracy przy tworzeniu swoich wydawnictw – mówi Andrzej Abako.
Strzałem w dziesiątkę okazał się inny projekt, który powstał w olsztyńskim starostwie, a dla którego punktem wyjścia była oryginalna recepta naszego wielkiego astronoma, a zarazem znamienitego lekarza. „Sublimat winny Mikołaja Kopernika” produkowany jest w firmie Mazurskie Miody. Jest to nie tylko panaceum na różne dolegliwości, ale przede wszystkim nietuzinkowa pamiątka, która do roku promuje region i postać najsłynniejszego mieszkańca Warmii.Kopernik doczekał się też swojego oleju. „Oleum Copernicus” to kolejny produkt promocyjny wymyślony w olsztyńskim starostwie. Powstaje z rzepaku odmiany Copernicus wyhodowanego na warmińskiej ziemi, a tłoczony jest Gospodarstwie Rolnym Macieja Żurka w Kajnach koło Jonkowa.
– Latem obsialiśmy tym rzepakiem pięć hektarów należących do naszej szkoły rolniczej w Smolajnach, więc surowca nam nie powinno zabraknąć. Dodatkowo Bractwo Pasieczników Wędrownych, za którym stoi również pan Maciej, chce pozyskać miód z tego pożytku, więc do kompletu będziemy mieli także „Miód Copernicus” – dodaje starosta.
By dla każdego, było coś dobrego – nie zapomniano też o miłośnikach słodkości. Pierwszy pomysł wyszedł od mieszkańców. Pracownicy urzędu ogłosili konkurs na ciasto pod nazwą „warmiaczek”. Jednym z najważniejszych punktów regulaminu było nawiązanie w przepisie do tradycji regionalnych wypieków. Cukiernicy „Społem” PSS w Olsztynie dostosowali potem zwycięską recepturę do możliwości zakładu produkcyjnego, by warmiaczka można było kupić w sklepie.
Skoro mowa o słodkościach, to warto też wspomnieć i o cukierkach produkowanych przez dobromiejską „Jutrzenkę”. Tu również we współpracy ze starostwem powstają produkty promujące region. Już dostępne są „Krówki świętowarmijne” oraz „Warnijsko Flaoma we szukelodzie”. Za chwilę pojawią się piernikowe „Koperniutki”.
Do postaci Mikołaja Kopernika odwołują się też dwa trunki piwne. W 2021 r. dzięki współpracy Powiatu z olsztyńskim Browarem Warmia powstało „Rosanke Copernicus” – piwo warzone zgodnie ze średniowieczną formułą. 6 grudnia 2022 roku miał premierę nowy regionalny specjał. To „Copernicus. Porter piernikowy” z korzeniami i miodową nutą, wyprodukowany przez Browar Kormoran.
– Jestem przekonany, że ta forma współpracy, jaką wypracowaliśmy z firmami, zmierza w dobrym kierunku i przynosi zamierzone efekty. My jako samorząd kreujemy pomysły, zarażamy nimi przedsiębiorców, którzy chętnie podejmują wyzwania. Dzięki tej synergii wspieramy lokalny biznes, promujemy region i mamy gadżet, którym z pewnością będzie zainteresowany turysta. Potwierdzeniem tych słów niech będą też nagrody, które otrzymaliśmy — Kryształ PR 2022 i trzecia nagroda w konkursie na pamiątkę regionalną Warmii i Mazur za sublimat. Liczę też na to, że inne firmy dołączą do tego wspólnego działania na rzecz i rozwój naszej małej ojczyzny. Takie połączenie działań samorządu i biznesu wpływa na globalną rozpoznawalność marki, w tym przypadku Warmii i naszego powiatu. Na tym współdziałaniu skorzysta z pewnością cała lokalna społeczność – dodaje Andrzej Abako, starosta olsztyński.
mn