Pięć lat komunikacji zbiorowej w powiecie olsztyńskim

27.11.2025
Fot. Powiat Olsztyński
Fot. Powiat Olsztyński

Pięć lat temu wiele miejscowości powiatu olsztyńskiego nie miało żadnego dostępu do komunikacji publicznej. Mieszkańcy byli skazani na samochody lub życzliwość sąsiadów. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej – dzięki współpracy samorządów oraz determinacji Powiatu Olsztyńskiego powstał system, który z roku na rok staje się coraz bardziej spójny i dopasowany do potrzeb mieszkańców.

Historia Powiatowej Komunikacji Zbiorowej (PKZ) rozpoczęła się na początku roku 2020, kiedy Gminy Purda i Dobre Miasto zwróciły się do Powiatu Olsztyńskiego z prośbą o przejęcie zadań w zakresie transportu publicznego. Starostwo podjęło wyzwanie i od 1 września mieszkańcy Purdy jako pierwsi w powiecie mogli zacząć korzystać z pięciu regularnych linii autobusowych łączących gminę z Olsztynem, jak i jej poszczególne miejscowości.

– To znacząca poprawa jakości życia naszych mieszkańców i spełnienie podnoszonych od lat postulatów dotyczących likwidacji wykluczenia komunikacyjnego wielu naszych miejscowości – mówi wówczas Teresa Chrostowska, wójt Gminy Purda. – Poza tym jest to rozwiązanie atrakcyjne cenowo, a operator gwarantuje regularność i trwałość połączeń.

Dziś pod nadzorem powiatu funkcjonuje 11 linii łączących kluczowe miejscowości regionu z Olsztynem. W system włączają się również gminy Gietrzwałd i Olsztynek, korzystając m.in. ze wsparcia technicznego przy prowadzeniu internetowego rozkładu jazdy, dostępnego na stronie rozkłady.tribus.pl.

– Największym sukcesem tych pięciu lat jest fakt, że komunikacja naprawdę zaczęła docierać tam, gdzie wcześniej nie było nic. W wielu miejscach autobusy kursują przez siedem dni w tygodniu, a trasy zmieniamy, słuchając mieszkańców. Miesięcznie z naszych usług korzysta 80-90 tysięcy pasażerów – podkreśla Krzysztof Zienkiewicz, główny specjalista ds. transportu zbiorowego w Powiatowej Służbie Drogowej w Olsztynie.

Rozwój komunikacji nie jest jednak pozbawiony trudności. Największym problemem pozostaje brak stabilnych przepisów dotyczących publicznego transportu zbiorowego. Od lat oczekiwana nowelizacja ustawy o PTZ nadal nie została przyjęta, co utrudnia długoterminowe planowanie. Mimo to Powiat konsekwentnie rozwija system przewozów i przygotowuje się na kolejne zmiany.

– Na razie, w ramach obowiązujących ram prawnych i możliwości finansowych, cały czas staramy się udoskonalać ten system, przede wszystkim wsłuchując się w głosy korzystających z „naszych” autobusów mieszkańców powiatu, ale i Olsztyna, czy turystów – mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński.

Między innymi w lutym przyszłego roku w życie wejdzie jednolity cennik przejazdów – 5 zł za bilet jednorazowy, niezależnie od przebiegu trasy i granic gmin. To ważne uproszczenie, które zakończy dotychczasowy podział taryfowy.

Wprowadzone zostaną także nowe typy biletów:

  • bilet 2-godzinny, umożliwiający przesiadki bez konieczności ponownego zakupu;
  • bilet dla seniorów 60+ za 2 zł 
  • bilet 1-dniowy za 12 zł, pozwalający podróżować dowolną liczbę razy w ciągu doby.

Bez zmian pozostają bilety miesięczne: normalny za 170 zł oraz szkolny za 83,30 zł. Powiat współpracuje obecnie z dwoma operatorami, przygotowując się do wyboru wykonawcy usług na kolejny rok.

Kolejnym krokiem w rozwoju systemu komunikacji zbiorowej w powiecie olsztyńskim będzie powołanie w przyszłym roku związku powiatowo-gminnego pod nazwą Warmińsko-Mazurski Transport Regionalny. Do związku na start przystąpią Gminy Olsztynek, Gietrzwałd, Purda i Dobre Miasto, ale jego struktura ma być otwarta również dla kolejnych samorządów.

– To naturalny etap dojrzewania naszego systemu. Chcemy profesjonalizować transport, otwierać rynek na konkurencyjnych operatorów i podnosić jakość usług. Ten związek będzie narzędziem, które pozwoli nam działać szerzej i skuteczniej – dodaje starosta Abako.

Powiatowa Komunikacja Zbiorowa stała się jednym z kluczowych projektów społecznych Powiatu Olsztyńskiego, realnie ograniczając wykluczenie transportowe mieszkańców. Dzięki determinacji samorządów, współpracy gmin i otwartości na dialog z mieszkańcami Powiat stworzył fundamenty systemu, który w kolejnych latach ma szansę stać się jednym z najlepiej zorganizowanych lokalnych transportów publicznych w regionie.

 

Na zdjęciach:

Stare (zielone) i nowe (czerwone) autobusy olsztyńskiej PKZ.