Użytkownik wieczysty przez cały okres trwania swego prawa zobowiązany jest do wnoszenia opłat rocznych płatnych do dnia 31 marca każdego roku, za dany rok na konto: 19 1560 0013 2013 1105 7000 0004 (Nazwa rachunku: Starostwo Powiatoe w Olsztynie, opłata roczna za użytkowanie wieczyste).
Załatw sprawę
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
- Iwona Orłowska-Mach, starszy inspektor
- Izabela Brzozowska, starszy inspektor
- Joanna Mirowska, inspektor
I piętro, pokój 106, tel. 89 523 28 86
Złóż wniosek w postaci papierowej podczas wizyty w urzędzie czy korespondencyjnie lub elektronicznie
Wniosek możesz złożyć:
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami — I piętro, pokój nr 110 od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 - 15:00, tel. 89 523 28 08
- Biuro Obsługi Interesanta — parter, pokój nr 2 od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-15:00
- korespondencyjnie — prześlij na adres: Starostwo Powiatowe w Olsztynie Plac gen. Józefa Bema 5, 10-516 Olsztyn
- za pośrednictwem ePUAP (adres elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP: /281400/SkrytkaESP )
Ważne informacje
- Na wniosek użytkownika wieczystego złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności, organ może ustalić inny termin zapłaty nieprzekraczający danego roku kalendarzowego.
- Osobom fizycznym, których dochód miesięczny na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 50% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedni, organ na ich wniosek udziela bonifikatę od opłat rocznych, jeżeli nieruchomość jest przeznaczona lub wykorzystywana na cele mieszkaniowe.
Wniosek w powyższych sprawach powinien zawierać:
- Imię i nazwisko wnioskodawcy,
- Adres zamieszkania lub siedzibę,
- Położenie (miejscowość, gmina), nr działki/działek,
- Uzasadnienie wniosku,
- Oświadczenie o prowadzeniu lub nieprowadzeniu działalności gospodarczej,
- W przypadku wniosku o bonifikatę, zaświadczenie o dochodach lub rozliczenie roczne PIT za rok poprzedni,
- Podmioty prowadzące działalność gospodarczą, w przypadku wniosku o ustalenie innego terminu wniesienia opłaty – dokumenty dotyczące udzielenia pomocy de minimis (szczegółowe informacje udzielane są przez wymienionych poniżej pracowników).
- Wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, podlega aktualizacji nie częściej niż raz na 3 lata, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Zaktualizowaną opłatę roczną ustala się, przy zastosowaniu dotychczasowej stawki procentowej, od wartości nieruchomości określonej w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień aktualizacji opłaty.
- Użytkownik wieczysty, po otrzymaniu wypowiedzenia dotychczasowej opłaty może w terminie 30 dni złożyć wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o ustalenie, że aktualizacja opłaty jest nieuzasadniona lub uzasadniona w innej wysokości.
- Użytkownik wieczysty może żądać od właściwego organu dokonania aktualizacji opłaty rocznej, jeżeli wartość nieruchomości gruntowej uległa zmianie a właściwy organ nie podjął aktualizacji. Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do aktualizacji opłaty spoczywa na użytkowniku wieczystym.
- Jeżeli po oddaniu nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nastąpi trwała zmiana sposobu korzystania z nieruchomości, powodująca zmianę celu, na który nieruchomość została oddana, stawkę procentową opłaty rocznej zmienia się stosownie do tego celu.
- W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna, opłata skarbowa za pełnomocnictwo)
Wymagane dokumenty
- wniosek,
- informację o dochodach za rok poprzedni do wniosku o udzielenie 50% bonifikaty
- operat szacunkowy do wniosku o aktualizację opłat rocznych,
- dokumenty potwierdzające zmianę sposobu korzystania z nieruchomości do wniosku o zmianę stawki procentowej,
- pełnomocnictwo w przypadku występowania innej osoby niż właściciel, wraz z opłatą skarbową 17 zł.
Opłaty
Wnioski o zmianę terminu płatności opłaty rocznej, o udzielenie 50% bonifikaty, o dokonanie aktualizacji opłaty rocznej oraz o zmianę stawki procentowej nie podlegają opłacie skarbowej.
Termin i sposób załatwienia sprawy
W ciągu miesiąca, a sprawach szczególnie skomplikowanych — nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku.
Tryb odwoławczy
Użytkownik wieczysty, po otrzymaniu wypowiedzenia dotychczasowej opłaty może w terminie 30 dni złożyć wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o ustalenie, że aktualizacja opłaty jest nieuzasadniona lub uzasadniona w innej wysokości.