Opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego

Użytkownik wieczysty przez cały okres trwania swego prawa zobowiązany jest do wnoszenia opłat rocznych płatnych do dnia 31 marca każdego roku, za dany rok na konto: 19 1560 0013 2013 1105 7000 0004 (Nazwa rachunku: Starostwo Powiatoe w Olsztynie, opłata roczna za użytkowanie wieczyste).

 

Załatw sprawę

Wydział Gospodarki Nieruchomościami

  • Iwona Orłowska-Mach, starszy inspektor
  • Izabela Brzozowska, starszy inspektor
  • Joanna Mirowska, inspektor
    I piętro, pokój 106, tel. 89 523 28 86 

 

Złóż wniosek w postaci papierowej podczas wizyty w urzędzie czy korespondencyjnie lub elektronicznie

Wniosek możesz złożyć:

  • w urzędzie:
  • Wydział Gospodarki Nieruchomościami — I piętro, pokój nr 110 od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 - 15:00, tel. 89 523 28 08
  • Biuro Obsługi Interesanta — parter, pokój nr 2 od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-15:00
  • korespondencyjnie — prześlij na adres: Starostwo Powiatowe w Olsztynie Plac gen. Józefa Bema 5, 10-516 Olsztyn
  • za pośrednictwem ePUAP (adres elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP: /281400/SkrytkaESP )

Ważne informacje

  • Na wniosek użytkownika wieczystego złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności, organ może ustalić inny termin zapłaty nieprzekraczający danego roku kalendarzowego.
  • Osobom fizycznym, których dochód miesięczny na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 50% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedni, organ na ich wniosek udziela bonifikatę od opłat rocznych, jeżeli nieruchomość jest przeznaczona lub wykorzystywana na cele mieszkaniowe.

 

Wniosek w powyższych sprawach powinien zawierać:

  1. Imię i nazwisko wnioskodawcy,
  2. Adres zamieszkania lub siedzibę,
  3. Położenie (miejscowość, gmina), nr działki/działek,
  4. Uzasadnienie wniosku,
  5. Oświadczenie o prowadzeniu lub nieprowadzeniu działalności gospodarczej,
  6. W przypadku wniosku o bonifikatę, zaświadczenie o dochodach lub rozliczenie roczne PIT za rok poprzedni,
  7. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą, w przypadku wniosku o ustalenie innego terminu wniesienia opłaty – dokumenty dotyczące udzielenia pomocy de minimis (szczegółowe informacje udzielane są przez wymienionych poniżej pracowników).
  • Wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, podlega aktualizacji nie częściej niż raz na 3 lata, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Zaktualizowaną opłatę roczną ustala się, przy zastosowaniu dotychczasowej stawki procentowej, od wartości nieruchomości określonej w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień aktualizacji opłaty.
  • Użytkownik wieczysty, po otrzymaniu wypowiedzenia dotychczasowej opłaty może w terminie 30 dni złożyć wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o ustalenie, że aktualizacja opłaty jest nieuzasadniona lub uzasadniona w innej wysokości.
  • Użytkownik wieczysty może żądać od właściwego organu dokonania aktualizacji opłaty rocznej, jeżeli wartość nieruchomości gruntowej uległa zmianie a właściwy organ nie podjął aktualizacji. Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do aktualizacji opłaty spoczywa na użytkowniku wieczystym.
  • Jeżeli po oddaniu nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nastąpi trwała zmiana sposobu korzystania z nieruchomości, powodująca zmianę celu, na który nieruchomość została oddana, stawkę procentową opłaty rocznej zmienia się stosownie do tego celu.
  • W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna, opłata skarbowa za pełnomocnictwo)

Wymagane dokumenty

  • wniosek,
  • informację o dochodach za rok poprzedni do wniosku o udzielenie 50% bonifikaty
  • operat szacunkowy do wniosku o aktualizację opłat rocznych,
  • dokumenty potwierdzające zmianę sposobu korzystania z nieruchomości do wniosku o zmianę stawki procentowej,
  • pełnomocnictwo w przypadku występowania innej osoby niż właściciel, wraz z opłatą skarbową 17 zł.

Opłaty

Wnioski o zmianę terminu płatności opłaty rocznej, o udzielenie 50% bonifikaty, o dokonanie aktualizacji opłaty rocznej oraz o zmianę stawki procentowej nie podlegają opłacie skarbowej.

Termin i sposób załatwienia sprawy

W ciągu miesiąca, a sprawach szczególnie skomplikowanych — nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku. 

Tryb odwoławczy

Użytkownik wieczysty, po otrzymaniu wypowiedzenia dotychczasowej opłaty może w terminie 30 dni złożyć wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o ustalenie, że aktualizacja opłaty jest nieuzasadniona lub uzasadniona w innej wysokości.