15 lipca obchodzony jest Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Podejmij wyzwanie, odłóż telefon, ciesz się życiem!
97% Polaków powyżej 15 roku życia deklaruje korzystanie z telefonu komórkowego. 92% osób posiadających telefon komórkowy wykorzystuje go do łączenia się z Internetem. Coraz więcej uczniów korzysta z Internetu przez telefon dłużej niż 3 godziny dziennie. 10 lat to przeciętny wiek rozpoczęcia regularnego korzystania z telefonu komórkowego. Ponad 60% osób w wieku 15-35 lat ma telefon cały czas przy sobie w ciągu dnia, a blisko 82% nie rozstaje się z nim również w sypialni.
Czym jest uzależnienie od telefonu?
Uzależnienie od telefonu komórkowego to potrzeba ciągłego korzystania z niego pomimo negatywnego wpływu na różne sfery życia m.in. rodzinną, zawodową, naukę, zdrowie, czas wolny. Współczesne telefony, oprócz możliwości wykonywania połączeń, kryją w sobie nieprzebrane możliwości, funkcje m.in. Internet, aparat, odtwarzacz muzyki, latarkę, nawigację, media społecznościowe, co sprawia, że wiele spraw dzięki korzystaniu z telefonu staje się łatwiejsze i wygodniejsze w realizacji. Charakterystycznym sygnałem uzależnienia od telefonu jest nadmierna ilość czasu spędzanego przed ekranem. Rodzaje uzależnienia od telefonu:
Fonoholizm — uzależnienie od telefonu komórkowego;
Nomofobia (ang. no-mobile phobia) – lęk przed brakiem telefonu;
Phubbing (ang. phone, snubbing) – skupienie uwagi na telefonie kosztem komunikacji interpersonalnej.
Objawy uzależnienia od telefonu
Stale trzymasz telefon w dłoni lub blisko siebie.
Odczuwasz niepokój, gdy nie masz go przy sobie.
Notorycznie sprawdzasz powiadomienia, SMS-y, e-maile itd.
Wydaje Ci się, że słyszysz dzwonek telefonu lub czujesz jego wibracje, mimo że nikt do Ciebie nie dzwoni, nie pisze.
Masz wrażenie, że coś Cię omija jeśli nie przejrzysz mediów społecznościowych lub nie sprawdzisz informacji w telefonie.
W przypadku braku wiadomości masz poczucie osamotnienia.
Korzystasz z telefonu mimo świadomości negatywnych skutków takich jak: brak snu, zmęczenie, ograniczenie kontaktów z bliskimi.
Czas spędzany na rozmowach telefonicznych i w mediach społecznościowych jest coraz dłuższy.
Nie udaje Ci się ograniczyć lub zaprzestać używania telefonu, jesteś zagubiony lub poirytowany, gdy ktoś Cię o to prosi.
Zaniedbujesz inne aktywności, dotychczasowe zainteresowania, kontakty bezpośrednie z ludźmi na rzecz korzystania z telefonu.
Czynniki ryzyka
Nuda, brak hobby.
Brak ustalonych zasad korzystania z telefonu komórkowego.
Trudna sytuacja w pracy, szkole, konflikty rodzinne.
Posiadanie kont na kilku portalach społecznościowych.
Skutki uzależnienia
Fizyczne — kłopoty ze wzrokiem, niewyspanie, zmęczenie, rozkojarzenie, brak koncentracji, bóle ramion, przedramion, nadgarstków i dłoni;
Społeczne — ograniczenie kontaktów interpersonalnych, zaniedbywanie obowiązków (rodzinnych, szkolnych, zawodowych), gorsze wyniki w nauce, mniejsza wydajność w pracy;
Psychiczne — stany lękowe charakterystyczne dla syndromu odstawienia: depresja, agresja słowna i fizyczna, utrata poczucia wpływu na dziejące się wydarzenia, apatia.
Profilaktyka
Nie każdy użytkownik telefonu komórkowego jest lub będzie uzależniony. Można tego uniknąć, korzystając z telefonu komórkowego w sposób świadomy.
Postaraj się odłączyć lub ograniczyć korzystanie z portali społecznościowych.
Nie korzystaj z mediów społecznościowych przed snem czy w trakcie posiłku.
Nawiązuj relacje w świecie rzeczywistym.
Podczas spotkań skupiaj swoją uwagę na rozmówcy, odłóż i wycisz telefon.
Spróbuj nie sięgać po telefon jeśli jesteś zmęczony czy znudzony.
Znajdź hobby.
Spędzaj czas wolny aktywnie (wyjdź na spacer, rower, poćwicz itp.)
Gdzie szukać pomocy?
Pamiętaj, korzystanie z telefonu komórkowego nie jest problemem — to małe urządzenie ułatwia życie. Jednak zbyt częste i intensywne korzystanie z niego może prowadzić do uzależnienia się. Używanie telefonu w niektórych sytuacjach zagraża zdrowiu i życiu np. przez kierowców czy przechodniów. Jeżeli więc zauważysz objawy uzależnienia od smartfonu u siebie lub bliskich możesz uzyskać bezpłatną anonimową poradę i pomoc specjalistów:
116 111 -Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, czynny całą dobę
800 100 100 Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci, pon. – pt. 12:00 – 15:00