czwartek, 20 Styczeń 2022 , imieniny obchodzą: Fabian, Sebastian
dodaj do ulubionych

szlak swietej warmii
kalendarz wydarzeń
szybki kontakt

Starostwo Powiatowe w Olsztynie

Plac Bema 5, 10-516, Olsztyn
tel.: 89 527 21 30
tel.: 89 521 05 19
fax: 89 527 24 14
starostwo@powiat-olsztynski.pl
Tagi
Sonda

Noworoczne postanowienia dla zdrowia

Noworoczne postanowienia dla zdrowia

Przełom starego i nowego roku to czas, w którym podsumowujemy minione dni i tworzymy plany na kolejne. Badania pokazują, że 74,1% Polaków rozpoczyna nowy rok z postanowieniami noworocznymi. Co czwarta osoba trwa w swoich postanowieniach dwa tygodnie bądź krócej, z czego 10,3% nawet nie zaczyna ich realizować. Zaplanuj postanowienia z Akademią NFZ.

Wśród top 10 postanowień noworocznych Polaków na 2021 rok:

  • pierwsze miejsce zajmowało zwiększenie aktywności fizycznej 38%;
  • na drugim miejscu było postanowienie o oszczędzaniu pieniędzy 37%;
  • kolejne dotyczyło zdrowego odżywiania 32%;
  • i pozbycia się zbędnych kilogramów 30%.
  • Ważnym postanowieniem było także poprawienie jakości snu i wypoczynku 22%.*

* Badanie przeprowadzone przez SW RESEARCH.

Zdrowe postanowienia

Warto wykorzystać przełom starego i nowego roku i zapoczątkować nawyki, które korzystnie wpłyną na nasze zdrowie. Zdrowe postanowienia noworoczne:

  • Regularny ruch. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) około 2 mln zgonów rocznie wiąże się z brakiem aktywności fizycznej. Nawet około 85% ludzi prowadzi siedzący tryb życia. Jedną z konsekwencji braku ruchu jest nadwaga lub otyłość. WHO zaleca, aby osoby dorosłe podejmowały w tygodniu co najmniej 150 do 300 minut umiarkowanej lub 75 minut intensywnej aerobowej aktywności fizycznej.
  • Zdrowa dieta. Dieta i styl życia mają ogromny wpływ m.in. na ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że można byłoby zapobiec 30–50% zgonów z powodu choroby nowotworowej dzięki stosowaniu zaleceń Europejskiego kodeksu walki z rakiem. Trzy z dwunastu zaleceń dotyczą zasad żywienia.
  • Regularne badania profilaktyczne. W ferworze codziennych obowiązków, pracy i czasu dla rodziny łatwo zapomnieć o kontrolowaniu własnego stanu zdrowia. Dlatego warto w postanowieniach noworocznych uwzględnić regularne badania profilaktyczne.
  • Zdrowy sen. Sen jest podstawową, biologiczną potrzebą naszego organizmu. Polega na wyłączeniu aktywności ośrodkowego układu nerwowego i jego odnowie na poziomie fizycznym. Długi i dobry sen pomaga w radzeniu sobie ze stresem.Pracujesz i uczysz się efektywniej, bo masz lepszą koncentrację, zyskujesz energię i dobry humor, regenerujesz organizm,   wolniej się starzejesz, wzmacniasz układ odpornościowy, dzięki czemu zmniejszasz ryzyko   chorób oraz ryzyko   zgonu z powodu zawałów   i udarów,   oczyszczasz mózg z toksyn, zmniejszasz ryzyko   nadwagi   i otyłości (brak snu zwiększa uczucie głodu i powoduje apetyt na pokarmy wysokokaloryczne, a zwłaszcza na słodycze), lepiej radzisz sobie z emocjami.
  • Zdrowie psychiczne. Zdrowie psychiczne jest równie ważne jak fizyczne. Spróbuj codziennie wygospodarować czas tylko dla siebie. Warto ograniczyć czas   spędzany przed   komputerem,  telefonem i telewizorem.
8 tygodni do zdrowia

Jak zrealizować postanowienia o zwiększeniu aktywności fizycznej? Weź udział w darmowym programie „8 tygodni do zdrowia” i zadbaj o swoją kondycję oraz odporność. Co zyskasz?

Treningi pomogą Ci:

  • uzyskać większą sprawność fizyczną;
  • poprawić ogólną wydolność organizmu;
  • obniżyć ciśnienie krwi;
  • wpłynąć na lepszą pracę serca;
  • zapobiegać chorobom przewlekłym;
  • zredukować masę ciała (nawet do 3 kg);
  • budować odporność, co jest szczególnie ważne w okresie pandemii.
Diety NFZ

Jak skorzystać z bezpłatnych planów żywieniowych przygotowanych przez specjalistów? Wykonaj 4 kroki:

  • wejdź na stronę portalu DietyNFZ;
  • zarejestruj się – wystarczy, że podasz e-mail i ustalisz swoje hasło;
  • wpisz dane, czyli wzrost, wiek, płeć – dzięki nim określisz wskaźnik BMI i zapotrzebowanie energetyczne;
  • wybierz   odpowiednią   dietę.   Otrzymasz   szczegółowy   jadłospis z przepisem, jak przyrządzić każdą potrawę. Możesz zamieniać potrawy na inne w podobnej kaloryczności. Wygenerujesz też listę zakupów.
Jak utrzymać motywację?

Większość z nas rezygnuje z realizacji postanowień noworocznych już w pierwszym miesiącu.

Co pobudzi naszą motywację?

  • Wyznaczmy sobie realne cele, możliwe do osiągnięcia.
  • Rozłóżmy realizację celów na etapy, osiągajmy je stopniowo.
  • Ustalmy sobie czas na ich realizację.
  • Nie traktujmy ich jako przymus, lecz jako coś, co sprawi nam przyjemność.

Przydatne linki:

Materiał przesłany przez NFZ w związku z akcją – „Środa z profilaktyką”.

Opis alternatywny zdjęcia: infografika z napisem na dole „Noworoczne postanowienia dla zdrowia. Środa z profilaktyką” i loga NFZ i ministerstwa zdrowia. W centrum grafika: rodzina rodzice i dwójka dzieci w świątecznej atmosferze  – w tle choinka.

image_pdfimage_print

Zobacz również:

Komunikat PKZ

Komunikat PKZ

19 / 01 / 2022

geoportal_m

PKZ_2

99_locek_strategia

98_banerek-rodzina

projekty-unijne

inwestycje powiatu
psd_klocek

u_pracy

RSO

nieodplatna_pomoc

PKZ_2

Copyright © 2013 Powiat Olsztyński     Kalendarz imprez | Mapa serwisu | Polityka plików Cookies | Kanał rss realizacja: strony www virtualmedia.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji