Plotki o ich śmierci okazały się przedwczesne. Teatr Węgajty znajdujący się w obecnie w stanie szwejkowego umiarkowanego optymizmu zaprasza na twórcze i oryginalne spotkanie w niepodległościowy weekend. W programie m.in. „Krowie wnętrzności" Teatru z Koszyc, „Ziemia B" Teatru Węgajty/projekt terenowy i tradycyjne jam session.
W dniach 12-13 listopada 2011 r. odbędą się spektakle, warsztaty i pokazy przedpremierowe z udziałem zaproszonych grup teatralnych i gości. Gościem specjalnym będzie młody, niezależny teatr „Na Perone" z Koszyc (Słowacja). Ośrodek ten łączy tworzenie spektakli z projektami na rzecz przestrzeni publicznej i społeczności lokalnych. Prezentowany spektakl „Krowie wnętrzności" został stworzony w opuszczonej Fabryce Mięsa w Pradze .
Co ważne na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny.
Program Teatralnej Jesieni:
12.11.2011 – sobota
Godz. 18.00 – „Krowie wnętrzności" – Teatr Na Perone
reżyseria: Jan Komárek
Papierowa ballada: katar jelit czyli skojarzenia na temat przemocy i poetyki życia. Ciemna droga poprzez system trawienny naszej pamięci. Okrutna i poetycka półhistoria, która odbywa się w chwiejnej ale rozpoznawalnej przestrzeni.
Inscenizacja jest koprodukcją słowacko-czeską, premiera 21.11.2010 w Fabryce Mięsa w Pradze czeskiej. Projekt finansowany przez słowackie Ministerstwo Kultury i przez Europejską Stolicę Kultury – Koszyce 2013.
Jedna z recenzji:
„Wędrówka drogą krowich wnętrzności, poprzez strach, ból i grzech. Kompozycja oparta na ruchu i świetle, sytuacja teatralna nasycona atmosferą i zaczątkowa, która nosi ślady Szeptów i krzyków Bergmana, może przypominać Larsa von Trier, posiada sekretne przejście w wiek Markiza de Sade'a, jak również parę białych skrzydeł. Zawiera dotkliwą pamięć Holokaustu i daje lekki posmak Kamasutry". Nina Vangeli, „Dance Zone"
Godz. 19.30 – „Ziemia B" – Teatr Węgajty/ projekt terenowy
reżyseria: Wacław Sobaszek.
Pokaz spektaklu zadedykowanyjest Robertowi Paluchowskiemu, twórcy Teatru Realistycznego, walczącemu z ciężką chorobą.
Ziemia B jest, jest drugim, po Wodzie 2030 spektaklem, w którym próbujemy dotknąć tematu katastrofy ekologicznej. Ten spektakl również, tak jak ten pierwszy pokazany był najpierw w Dziadówku. W miejscu, gdzie od ponad dwudziestu lat zajmujemy się rewitalizacją "chodzenia po wołoczebnem", obyczaju, który bardzo mocno związany jest z żywiołem ziemi. Obyczaj jest wczesnowiosenny. Chodzi się po ziemi, pieszo, wdychając jej zapach, przedtem, w czasie zimy nieobecny. Patrzy się na nowo zaorane pole i czasami jest tak jakby się widziało samą nagość ziemi. Istnieje dość osobliwy przekaz, antropologiczny mit założycielski, opowieść o pierwszym wołoczebniku, który był przeciągany w pozycji poziomej po roli. Mając naśladować ruchy miłosne, spełniał zadanie magiczne, zapewniał urodzaj w tym roku. Tyle mitologia. Z nią kontrastuje obraz upadającego rolnictwa, starzejących się wiejskich ludzi. W tym zatopionym w przeszłości świecie pokazujemy spektakl, który jest nawiązaniem do korzeni tego świata, ale skierowany jest wyraźnie w przyszłość.
Godz. 21.00 – Jam session
13.11.2011 – niedziela
Godz. 10.30 – 14.00: „Across", spotkanie poświęcone projektom teatralnym przekraczającym granice – granice państw, granice dzielące nas od Innego, granice wykluczenia.
W programie:
„Integracja kreatywna" – działalność Stowarzyszenia Praktyków Kultury na rzecz uchodźców z Czeczenii
„Paradiso" – dokumentacja teatralnej pracy Biljany Golubovic z udziałem pacjentów włoskiego szpitala psychiatrycznego
„Hranica – Hatar" – projekt ośrodka „Na Perone" na węgiersko-słowackim przejściu granicznym
„Teatr uciśnionych " – opowieść podróży do Indii i współpracy Aktionstheatergruppe (Halle) z Janasanskriti Center for Theatre of the Opressed
„Visitors" – relacja z wyprawy albańskiej Teatru Węgajty
Ponadto:
3.12.2011 – sobota
Część druga Jesieni Teatralnej – cyrk dziecięcy, spektakle „Prolog komedii" i „Iwona poślubiona" (szczegóły wkrótce).
Organizatorzy:
„Jesień Teatralna" 2011 została zorganizowana przez Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz przez Stowarzyszenie „Teatr Węgajty" ze środków European Cultural Foundation oraz International Visegrad Fund.