Interaktywna wycieczka po Biskupcu

21.01.2015
Na ośmiu zabytkowych budynkach Biskupca pod koniec ubiegłego roku zawisły tablice informujące w języku polskim, angielskim i niemieckim o historycznym przeznaczeniu danego obiektu. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie umieszczony nań znaczek z labiryntem czarnych kresek i kropek. Zastosowanie kodów QR, bo o nich mowa, niby nie jest już nowością w marketingu, jednak nadal niewiele instytucji korzysta z tej formy promocji. A szkoda…

Kod QR (Quick Response) to nic innego jak kod kreskowy, którego zeskanowanie przy pomocy bezpłatnej aplikacji w urządzeniu mobilnym skutkuje interakcją, np. automatycznym połączeniem telefonicznym z konkretnym numerem telefonu, otwarciem poczty elektronicznej z danym adresem e-mail, podaniem geolokalizacji, informacją tekstową lub graficzną, czy połączeniem ze stroną internetową bez konieczności wpisywania adresu. W przypadku Biskupca jest to witryna www.historia.biskupiec.pl.
- Stronę jeszcze będziemy rozbudowywać – zapowiada Piotr Weraksa, z-ca kierownika ds. architektury w Referacie Infrastruktury i Architektury UM w Biskupcu. – W tej chwili znajduje się tam mapa, historia obiektu i archiwalne zdjęcia.

Tablice zawisły na charakterystycznych budynkach: bibliotece, dworcu, gimnazjum, kaflarni, koszarach, starym ratuszu, urzędzie miejskim i starej księgarni. W związku z tym, że w niektórych z obiektów obecnie mieszczą się siedziby firm komercyjnych, największym problem okazało się pozyskanie zgody na instalację tablicy. – Wymagało to intensywnej pracy. Na przykład w przypadku dworca kolejowego wykonaliśmy dziesiątki telefonów zaczynając od Olsztyna, przez Warszawę, po Gdańsk. Ale udało się – Piotr Weraksa nie kryje zadowolenia.

Wykorzystanie kodów QR to nie tylko ułatwienie dla turystów, którzy mają dostęp do informacji o zabytku o dowolnej porze doby. To też furtka możliwości do wykorzystania choćby w komunikacji ze społeczeństwem, aktywnym wypoczynku i promocji samego miasta.



(zdjęcia: UM Biskupiec)