Warmińskie pamiątki lecą w świat

19.12.2025

Gadżety przygotowane przez Biuro Promocji Starostwa Powiatowego w Olsztynie zostały nagrodzone w prestiżowym konkursie „Pamiątka z Polski – Polish Souvenirs”. Cztery powiatowe propozycje będą przez miesiąc eksponowane na Lotnisku Chopina w Warszawie, gdzie obejrzy je nawet 2 mln podróżnych.

Konkurs „Pamiątka z Polski – Polish Souvenirs” ma na celu promowanie autentycznych, lokalnych wyrobów związanych z polską kulturą, rzemiosłem i tradycją. Organizatorzy podkreślają, że chodzi o tworzenie pamiątek, które niosą ze sobą historię i tożsamość regionów, a nie masową, anonimową produkcję. 

- Do konkursu zgłosiliśmy projekty, które powstały w Starostwie w we współpracy z warmińskimi przedsiębiorcami i rzemieślnikami, co podkreśla autentyczność i zakorzenienie w tradycji naszego regionu. To nie tylko gadżet, ale opowieści o Warmii, jej smakach, historii i ludziach – mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński.

Uroczystość ogłoszenia wyników konkursu odbyła się 19 grudnia w Warszawie. Decyzją komisji konkursowej drugie miejsce zajął Sublimat winny Mikołaja Kopernika – kreatywny gadżet inspirowany postacią wielkiego astronoma, który łączy naukę z dziedzictwem kulinarnym. Wyróżnione zostały Taksa Chlebowa Mikołaja Kopernika – pamiątka przypominającą o historycznych zwyczajach i gospodarczym dziedzictwie regionu, „Zestaw doktora Kopernika” zawierający miód olej oraz oxymel stworzone na basie rzepaku odmiany Copernicus uprawianego w powiatowej szkole rolniczej w Smolajnach – ukłon w stronę lokalnych pszczelarzy i naturalnych produktów Warmii. Do ścisłego finału zakwalifikował się także Dwusłój śledziowy – nawiązujący do kulinarnych tradycji Warmii i Mazur, symbolizujący bogactwo lokalnych smaków.

- Już samo zakwalifikowanie naszych produktów do finału to dla nas powód do ogromnej radości i dumy. Cieszymy się, że pomysły zrodzone w Olsztynie będą reprezentować region na największym polskim lotnisku, a z danych wynika, że przez najbliższy miesiąc Okęcie odwiedzi ponad 2 miliony podróżnych. Wyróżnienia, które otrzymaliśmy są dowodem na to, że lokalność, współpraca i kreatywność mogą stać się wizytówką Warmii. Wierzymy, że nasze pamiątki nie tylko zachwycą turystów, ale też pokażą, że autentyczne produkty – tworzone z pasją i szacunkiem dla tradycji – mają przyszłość w świecie turystyki – dodaje Wojciech Szalkiewicz, koordynator promocji Starostwa.

Organizatorem konkursu jest redakcja TTG Polska, jedno z najważniejszych mediów branży turystycznej w kraju. Inicjatywa została objęta patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Polskiej Organizacji Turystycznej.