Jak zdobyć dane geodezyjne szybciej, taniej i wygodniej? Na przykład korzystając z możliwości, jakie daje nowy geoportal po wdrożeniu projektu „e-mapa 2 – rozwój e-usług powiatu olsztyńskiego”. Teraz procedura pobrania dokumentu w wersji pdf zajmie nawet niecałe 5 minut. Mogli się o tym przekonać dziennikarze podczas konferencji prasowej zorganizowanej 10 października w Starostwie Powiatowym w Olsztynie.
- Powiat w 2014 r. wdrożył projekt „e-mapa”, który zaowocował utworzeniem geoportalu geodezyjnego, przetworzeniem danych analogowych do postaci numerycznej, założeniem ewidencji budynków i lokali. Funkcjonalność bazy danych była jednak ograniczona, szczególnie w zakresie udostępniania, aktualizowania i wymiany danych. Inwestycja sprzed kilku lat była pierwszym krokiem, za którym powinien pójść kolejny, niosący ulepszenie i rozszerzenie dostępu do usług publicznych. To też uczyniliśmy. Pozyskaliśmy na ten cel środki z Regionalnego Programu Operacyjnego w zakresie zintegrowanej informacji geodezyjnej i kartograficznej Warmii i Mazur. Projekt rozpoczęliśmy w marcu 2018 r., w wakacje skorzystali z niego pierwsi internauci. Koszt całkowity to 4,1 mln, z czego 3,5 mln zł stanowi dofinansowanie, a ponad 600 tys. zł wkład własny Powiatu – wyjaśniła starosta Małgorzata Chyziak.
Zdaniem Anny Kowalewskiej, geodety powiatowego i dyrektora Wydziału Geodezji w starostwie, projekt „e-mapa 2” w nowoczesny sposób podchodzi do udostępniania danych. Główna zasadą jest łatwa dostępność. – Odbiorcami projektu są mieszkańcy powiatu olsztyńskiego, przedsiębiorcy, inwestorzy, projektanci, geodeci, rzeczoznawcy majątkowi. Dostęp do e-usług jest niezależny od wykorzystywanego przez klienta systemu operacyjnego, miejsca i urządzenia (komputer, laptop, tablet, czy smartfon); warunkiem jest dostęp do sieci Internet. Geoportal dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych – istnieje w nim możliwość powiększenia czcionki i zmiana kontrastu strony. Projekt realizuje też założenia Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, czyli integracji usług i danych zgromadzonych w różnych rejestrach publicznych np. GDOŚ-u, Wód Polskich, czy Lasów Państwowych – mówiła Anna Kowalewska. Jak podkreśla, korzystanie z geoportalu to oszczędność czasu i pieniędzy. – Przez 2 miesiące od wprowadzenia projektu z nowych usług geoportalu skorzystano 290 razy, czyli tyle, ile klientów obsługuje Wydział Geodezji przez prawie 6 dni - wylicza.
Z nowych możliwości geoportalu jest zadowolony m.in. Dariusz Sobiech, który jako pierwszy skorzystał z możliwości powiatowego systemu. – Wcześniej trzeba było zgłosić prace geodezyjne i oczekiwać około tygodnia na przygotowanie dokumentów w urzędzie. Na dzień dzisiejszy w ciągu jednego dnia można zgłosić prace, otrzymać dokumenty i wyjść w teren. Portal jest czytelny, a cała procedura, łącznie z płatnością internetową, bardzo prosta – ocenia geodeta. Dla potwierdzenia tych słów gość starostwa – na oczach dziennikarzy – wykonał całą operację od chwili zalogowania do momentu otrzymania dokumentów w pdf w ciągu niespełna 5 minut.
Jak wygląda procedura?
Jakie usługi zostały uruchomione?
Dlaczego warto korzystać z usług nowego geoportalu?
Link do geoportalu: powiatolsztynski.geoportal2.pl