Wiedzieć, co się mówi, a nie - mówić, co się wie

21.03.2017
Zasady kulturalnej dyskusji, wbrew pozorom, do najprostszych nie należą. Po raz drugi zmagali się z nimi uczestnicy półfinału Debaty Oxfordzkiej, która odbyła się 16 marca w Zespole Szkół w Biskupcu. Drużyny gospodarzy oraz gości z Bartoszyc nie miały sobie równych.

Debata oxfordzka jest rodzajem dyskusji nad tezą, w której spierają się obrońcy i przeciwnicy. W trakcie dyskusji zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie argumentów strony przeciwnej. Nad całością czuwa marszałek mający do pomocy sekretarza odpowiedzialnego za pilnowaniem czasu i kolejności zabierania głosu. W każdej drużynie występuje czterech mówców po każdej ze stron, którzy dysponują określonym czasem swojej wypowiedzi. Taki rodzaj dyskusji jest doskonałą formą rozwijania warsztatu sztuki przemawiania i przekonywania o słuszności swoich argumentów. Trudność polega na tym, że przemawiający często musi bronić tezy, z którą sam się nie zgadza, dobierając argumenty, które mogą przekonać stronę przeciwną. Należy pamiętać o tym, żeby wiedzieć, co się mówi, a nie mówić, co się wie....

W słowne szranki na argumenty stanęło 6 drużyn: Zespół Szkół w Górowie Iławeckim, Zespół Szkół nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Wydminach, Zespół Szkół im. Marii Curie-Skłodowskiej w Kętrzynie, Katolickie Liceum Ogólnokształcące w Biskupcu oraz Zespół Szkół w Biskupcu. Debacie przysłuchiwało się jury w składzie: Agnieszka Walentynowicz (Wydział Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa z Poznania z siedzibą w Bartoszycach), Marzena Dobosz i Małgorzata Kępka (Wydział Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa z Poznania z siedzibą w Giżycku), aspirant sztabowy Tomasz Pijewski (Komisariat Policji w Biskupcu), starszy aspirant Tomasz Woliński (Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Biskupcu), Narcyz Klik (radny Rady Miejskiej w Biskupcu).

Wylosowane tematy debaty:
1) Czy likwidacja gimnazjów to dobra zmiana?
2) Media społecznościowe nowy wymiar komunikacji międzyludzkiej czy uzależnienie?
3) Czy w Polsce należy zliberalizować przepisy dostępu do broni palnej?

Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy po trzy zespoły. W grupie A zwyciężyła drużyna Zespołu Szkół nr 2 im Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach uzyskując 32 punkty. W grupie B - gospodarze spotkania, drużyna Zespołu Szkół w Biskupcu, zdobywając 43 punkty. Oba zespoły spotkają się w kwietniu w Giżycku w finale Debaty Oxfordzkiej.