Skanska wybuduje najtaniej miniobwodnicę Barczewa

Firma Skanska wybuduje miniobwodnicę Barczewa i nowy most na rzece Kiermas. W piątek 9 lipca w siedzibie starostwa została podpisana umowa z wykonawcą tej inwestycji. Koszt przedsięwzięcia dofinansowanego z unijnych środków to około 7,25 mln zł, czyli 3,3 mln zł mniej niż zakładano pierwotnie.

_

Największa od lat inwestycja drogowa w Barczewie ruszy jeszcze w wakacje.
- Po podpisaniu umowy wykonawca w ciągu siedmiu dni wejdzie na budowę - informuje Elżbieta Żemło, kierownik referatu technicznego Powiatowej Służby Drogowej w Olsztynie.
W przetargu na przebudowę fragmentu drogi powiatowej 1430N z Dywit przez Barczewko i Barczewo do Prejłowa w gminie Purda wystartowały trzy firmy. Najniższą cenę za realizację zadania, które zakłada przebudowę ulic: Olsztyńskiej i Targowej w Barczewie oraz budowę mostu na rzece Kiermas złożyła uznana firma Skanska. Oferta światowego potentata opiewała na 7,25 mln zł. Po doliczeniu środków m.in. na inżyniera kontraktu inwestycja zamknie się w kwocie około 8 mln zł, czyli o 3,3 mln zł mniej niż zakładały pierwotne kosztorysy! Powiat Olsztyński uzyskał środki unijne na realizację inwestycji drogowej w Barczewie z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury. Unijne wsparcie na inwestycję w Barczewie wyniesie około 5 mln zł, a pozostałe 3 mln zł powiat wyłoży z własnego budżetu. Dzięki inwestycji już we wrześniu 2011 roku ciężki ruch zostanie wyprowadzony z centrum Barczewa, a mieszkańcy odpoczną od hałasu i spalin.
- Jestem przekonany, że przedsięwzięcie będzie miało znaczenie nie tylko dla Barczewa, ale także dla gminy Purda, która uzyska dogodny dojazd ciężkimi samochodami do swoich północnych obszarów - mówi Mirosław Pampuch, starosta olsztyński. - Nowe ulice z mostem dadzą silny impuls rozwojowy obu gminom.
Zakres robót do wykonania obejmuje m.in. przebudowę i poszerzenie do 7 metrów odcinka jezdni o długości 1,3 km (ul. Olsztyńska i Targowa), budowę chodników, oświetlenia ulicznego, odwodnienia, poprawę geometrii skrzyżowań, przebudowę sieci podziemnych oraz budowę zupełnie nowego mostu na Kiermasie (most będzie długi na 20 i szeroki na 13 metrów). Jednym z trudniejszych technicznie zadań do wykonania będzie przesunięcie koryta rzeki Kiermas na odcinku około 50 metrów.
- Jestem jednak przekonana, że wykonawca poradzi sobie z tym problemem - mówi Elżbieta Żemło.
Zakończenie budowy miniobwodnicy Barczewa zaplanowano na 27 września 2011.
- Choć zrobimy wszystko, żeby inwestycja była gotowa jeszcze przed sezonem letnim 2011 - mówi Ryszard Ciania, menadżer projektu olsztyńskiego oddziału firmy Skanska.