piątek, 16 Kwiecień 2021 , imieniny obchodzą: Cecylian, Bernadeta
dodaj do ulubionych

szlak swietej warmii
kalendarz wydarzeń
szybki kontakt

Starostwo Powiatowe w Olsztynie

Plac Bema 5, 10-516, Olsztyn
tel.: 89 527 21 30
tel.: 89 521 05 19
fax: 89 527 24 14
starostwo@powiat-olsztynski.pl
Tagi
Sonda

Są nowe zasady korzystania z porad lekarskich

Są nowe zasady korzystania z porad lekarskich

Od 16 marca zmieniły się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Kiedy skorzystasz z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady? Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić Ci wizyty w formie teleporady. To Ty wybierasz, jaką formę wizyty preferujesz.

Kiedy bezpośrednia wizyta?

Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:

  1. nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy,
  2. cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy,
  3. istnieje podejrzenie choroby nowotworowej,
  4. Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat,
  5. masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.

Lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce? Zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości.

 Kiedy teleporada?

Korzystasz z teleporady, gdy:

  1. istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
  2. potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną,
  3. potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną,
  4. potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia,
  5. Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza?

  • Zalecenia,
  • e-zwolnienie,
  • e-skierowanie,
  • zlecenie na test na koronawirusa,
  • e-receptę,
  • sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
 Jakie obowiązki informacyjne ma placówka lecznicza?

Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić:

  • w miejscu leczenia,
  • na stronie internetowej,
  • telefonicznie na Twoją prośbę.

Informacja powinna zawierać następujące dane:

  • listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty,
  • system, przez który lekarze udzielają teleporad,
  • sposób ustalenia terminu teleporady,
  • sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia,
  • sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut),
  • możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna,
  • instrukcje o:
    • sposobie realizacji e-recepty,
    • sposobie realizacji e-skierowania,
    • sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne,
    • sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych,
    • możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.
Termin realizowania teleporady

Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:

  • nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście,
  • w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
 Jak przebiega teleporada
  1. Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
  2. Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
  3. Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
  4. Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
  5. Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
 Gdzie do lekarza

Jeśli Twoja przychodnia została zamknięta, skorzystaj z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ znajdziesz aktualne:

  • listy poradni POZ, które udzielają teleporad,
  • wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.

Źródło: NFZ Olsztyn

Fot. Freepik.com

Na zdjęciu sylwetka learza – siedzi przy białym biurku i wypisuje kartę, po lewej są ręce pacjenta.

image_pdfimage_print
17 / 03 / 2021

Zobacz również:

geoportal_m

99_locek_strategia

98_banerek-rodzina

projekty-unijne

inwestycje powiatu
psd_klocek

u_pracy

RSO

nieodplatna_pomoc

PKZ_2

PKZ_2

Copyright © 2013 Powiat Olsztyński     Kalendarz imprez | Mapa serwisu | Polityka plików Cookies | Kanał rss realizacja: strony www virtualmedia.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji