Rzecznik Konsumentów z wykładem u młodzieży

06.12.2012
W I Liceum Ogólnokształcącym im. Jacka Kaczmarskiego  w Olsztynku odbyło się spotkanie z Rzecznikiem Konsumentów Powiatu Olsztyńskiego, która w bardzo prosty i zrozumiały sposób przedstawiła młodzieży ich prawa  i obowiązki jako nabywców.

_

Celem spotkania było uświadomienie młodzieży, zagrożeń które niosą za sobą nieprzemyślane zakupy. Lucyna Jasińska, Rzecznik Konsumentów przedstawiła kilka życiowych sytuacji dotyczących każdego z nas. Przywołanymi zdarzeniami były m.in. problemy z reklamacją po upływie 10 dni czy też dokonywanie zakupu przez Internet. Zagadnienie to dotyczy przede wszystkim osób nieletnich, które bez wiedzy dorosłych nabywają różne rzeczy na aukcjach internetowych. Często należność za dokonany zakup jest wysoką kwotą, którą pokryć muszą niestety rodzice. Lucyna Jasińska przedstawiła sposoby, dzięki którym można uniknąć powyższych problemów.
Rzecznik zwróciła również uwagę na współczesny problem nieświadomego podpisywania umów. Z badań przeprowadzonych w minionym roku tylko 60 proc. naszego społeczeństwa przyznaje się do czytania podpisywanej przez siebie umowy. Równie ważnym aspektem, który został poruszony byłą ochrona danych osobowych. Często na portalach społecznościowych ludzie nieświadomi konsekwencji podają informacje dotyczące kont bankowych. Jak wiemy zainteresowanie informatyką w Polsce w ostatnich latach gwałtownie wzrosło. Nie wszyscy jednak używają swych umiejętności w sposób legalny, co obrazuje poszerzenie się działalności hakerskiej. Rozwinęła się ona do tego stopnia, iż członkowie tej organizacji są w stanie ściągnąć wszystkie potrzebne im hasła w celu dokonania rabunku pieniężnego z kont bankowych poprzez wysłanie wirusa w zwykłym e-mailu. Na ten problem również została zwrócona uwaga oraz na to aby nie otwierać listów zawierających reklamy tzw. „SPAM”. Pod przykryciem właśnie takich reklam często znajdują się linki odsyłające na „zawirusowane” strony internetowe, które zazwyczaj powodują trwałe uszkodzenie komputera oraz swobodny dostęp do danych, które się na nim znajdują.
Inną i ostatnią omówioną przez Panią Jasińską sprawą był głośny w ostatnich miesiącach problem dotyczący jednej ze stron internetowych oferujących bezpłatne pobieranie programów – a mianowicie www.pobieraczek.pl. Jak wiemy dużo osób widząc napis „bezpłatne” decyduje się na pobranie danego pliku nie czytając regulaminu. Problemem było to iż właśnie w nim zawarte były informacje dotyczące opłat za korzystanie z portalu.
W miłej i sympatycznej  atmosferze wszyscy z uwagą oraz z zaciekawieniem wysłuchali porad oraz uwag Pani Rzecznik. Dla osób nieświadomych powyższych problemów spotkanie to było bardzo dobrą przestrogą na przyszłość. Dzięki temu być może wielu z nas uniknie kłopotliwych i nie przyjemnych sytuacji.
Uczniowie I LO Olsztynek

_