Rzecznik Konsumentów podsumował rok pracy

31.01.2011

W 2010 roku konsumenci zgłaszali się po pomoc lub poradę 1002 razy, głównie w sprawach dotyczących umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, usług telekomunikacyjnych, wadliwego obuwia czy sprzętu RTV i AGD.

Większość problemów konsumenci zgłaszali telefonicznie lub osobiście, choć coraz częściej sprawy zgłaszane są także drogą elektroniczną (w 2010 roku było ich ok. 150). Najczęściej po pomoc lub poradę zgłaszali się mieszkańcy gminy Olsztynek (98 razy), Barczewo (90 razy), Dywity (88 razy) czy Dobre Miasto (83 razy). Najrzadziej z pomocy Rzecznika korzystali mieszkańcy gminy Kolno (tylko 9 razy). Po poradę zgłaszali się również mieszkańcy spoza gmin wchodzących w skład powiatu olsztyńskiego, głównie mieszkańcy Olsztyna, ale także z i innych rejonów Polski, m.in. z Warszawy, Świdnika, Krakowa czy Gdańska. W minionym roku do Rzecznika najczęściej zgłaszali się konsumenci w celu uzyskania informacji dotyczących postępowania w przypadku wystąpienia wady zakupionego obuwia oraz sprzętu RTV i AGD. Wiele problemów przysparzały również konsumentom umowy dotyczące usług telefonii stacjonarnej i komórkowej, usług internetowych, oraz usług remontowo-budowlanych. Dość często problemem okazywały się także umowy zawierane przez konsumentów poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
- Przestrzegam wszystkich przed nieuczciwymi akwizytorami i proszę o rozwagę przy zakupach, które odbywają się podczas różnego rodzaju prezentacji mających miejsce np. w mieszkaniach konsumentów, czy sanatoriach - mówi Lucyna Jasińska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. - Wielokrotnie te tzw. „okazje" okazują się pozorne. W niektórych sprawach Rzecznik zmuszony był pisemnie interweniować u przedsiębiorców. Większość tych spraw zakończyła się wynikiem pozytywnym dla konsumenta. Rzecznik najczęściej interweniował u przedsiębiorców w sprawach dotyczących usług bankowych, obuwia i umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość. W sprawach, w których konieczne było wystąpienie na drogą sądową Rzecznik służył pomocą w sporządzeniu pozwów. Z roku na rok poziom świadomości konsumentów w zakresie ochrony ich praw wzrasta, to jednak nadal jest niski. Konsumenci często mają przekonanie, że istnieje tylko odpowiedzialność gwarancyjna i sprzedawca ma obowiązek udzielić gwarancji. Nie mają świadomości istnienia ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy za towar niezgodny z umową. Czasami rezygnują z dochodzenia swoich praw mając, nie zawsze uzasadnione, przekonanie o wysokich kosztach sądowych i długotrwałości postępowania sądowego. Nie wiedzą też o alternatywnym sposobie rozstrzygania sporów przez polubowne sądy konsumenckie.

Tak przyjmuje Rzecznik Konsumentów
Przyjmowanie skarg i wniosków odbywa się codziennie w godz. 7-15 w siedzibie Starostwa Powiatowego w Olsztynie (pl. Bema 5, parter, pokój nr 6). Rzecznik przyjmuje interesantów osobiście we wtorki i środy w godz. 7-15. Pisemną korespondencję można kierować na adres: Rzecznik Konsumentów Powiatu Olsztyńskiego, Starostwo Powiatowe w Olsztynie, pl. Bema 5, 10-516 Olsztyn (można ją też przesłać faksem na numer 089 521-05-17 lub drogą elektroniczną na adres e-mail: rzecznikkonsumentów@powiat-olsztynski.pl) . Pomoc można uzyskać także pod numerem telefonu 089 523-28-90.