Rozwija się transport publiczny w powiecie olsztyńskim

09.11.2021

Z początkiem września ubiegłego roku ruszyły pierwsze linie Powiatowej Komunikacji Zbiorowej organizowanej przez olsztyńskie starostwo. Dziś już widać, że PKZ to rozwiązanie korzystne dla mieszkańców, jak i opłacalne dla gminnych samorządów.

Jeszcze w 2018 roku w większości gmin na terenie powiatu olsztyńskiego nie funkcjonowała komunikacja publiczna. Mieszkańcy byli skazani na ofertę prywatnych przewoźników. Ta, niestety, nie była wzorcowa. Busy jeździły niepunktualnie, na przystankach brakowało aktualnych rozkładów jazdy, zaś ceny biletów nie były zbyt atrakcyjne.  Dobrze zorganizowaną komunikacją zbiorową w tamtym okresie mogła pochwalić się jedynie gmina Dywity. Problem wykluczenia komunikacyjnego został jednak dostrzeżony podczas ostatnich wyborów samorządowych. I trzeba przyznać, że wielu samorządowców dotrzymało słowa. Gminne systemy transportowe w powiecie olsztyńskim uruchomiły gminy Stawiguda, Jonkowo i Gietrzwałd. Władze Purdy z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu zwróciły się do Powiatu Olsztyńskiego. Tak narodził się pomysł stworzenia spójnego systemu transportu powiatowego. Sprawę ułatwił również rządowy Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dzięki niemu gminy zaczęły odważniej wchodzić w temat transportu publicznego.

– 1 września 2020 roku ruszyły pierwsze linie powiatowe o numerach 506, 511, 513, 550, 551. Połączyły one wiele małych miejscowości z Olsztynem, likwidując wykluczenie komunikacyjne – wyjaśnia Andrzej Abako, starosta olsztyński. – Dziś Powiat jest organizatorem siedmiu linii, które funkcjonują na terenie Purdy, Jezioran, Dobrego Miasta oraz Dywit. W styczniu 2021 roku uruchomiono dwie kolejne: 509 – łączącą Jeziorany z Biskupcem oraz 519 – łączącą Dywity z Dobrym Miastem. 1 września br. linia 519 została wydłużona do miejscowości Swobodna. Kolejne zmiany szykują się od nowego roku. Opracowany jest projekt linii PKZ obejmujący kolejne miejscowości na terenie gmin Dobre Miasto oraz Jeziorany. Nowe połączenia uzyskają mieszkańcy miejscowości Kwiecewo w gminie Świątki.

Powiatowy system komunikacji zbiorowej uzupełniają autobusy komunikacji publicznej organizowanej przez poszczególne gminy. Pięć linii uruchomiła gmina Gietrzwałd. Najważniejsza z nich to G 1 łącząca Naglady, Gietrzwałd, Sząbruk, Naterki i Gronity z Olsztynem. Dobrze zorganizowaną siatką linii komunikacyjnych może też pochwalić się gmina Biskupiec. Tu najważniejsza jest linia nr 510 łącząca to miasto z Barczewem i  Olsztynem. Warto podkreślić, że uruchamiane linie są spójne z uchwalonym niedawno Planem Transportowym dla powiatu olsztyńskiego, dzięki czemu tworzą one spójny system połączeń międzygminnych.

Uruchamianie kolejnych linii jest opłacalne dla samorządów. Dzięki Funduszowi Rozwoju Połączeń Autobusowych rzeczywista stawka tzw. wozokilometrów (wzkm) w zależności od gminy i liczby zamówionych wzkm wynosi maksymalnie 4,40 zł brutto za 1 wzkm. A tę jeszcze pomniejszają m.in. przychody z biletów. Jest to więc dobry interes dla gmin. Jedynym mankamentem uruchamianych linii gminnych i powiatowych jest póki co brak możliwości ujednolicenia taryf. Tu nie ma złej woli po żadnej stronie. Barierą są nieżyciowe przepisy. Niemniej, mimo że pasażer musi zakupić dwa bilety, to dzięki atrakcyjnie skalkulowanej ofercie zarówno na bilety jednorazowe i miesięczne, opłaca się korzystać z transportu publicznego.
Fot. ze zbiorów Muzeum Komunikacji Miejskiej w Olsztynie