Treść urzędowa:
Prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego w przypadku negatywnych rokowań o nabycie w drodze umowy praw do nieruchomości oraz ustalenie odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości.
Wymagane dokumenty:
Wniosek o wywłaszczenie powinien zawierać:
- Nazwę i adres siedziby wnioskodawcy.
- Oznaczenie nieruchomości z księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz z ewidencji gruntów.
- Cel publiczny, do którego realizacji nieruchomość jest niezbędna.
- Powierzchnię nieruchomości, a jeżeli wywłaszczeniem ma być objęta tylko jej część – powierzchnię tej części i całej nieruchomości.
- Dotychczasowy sposób korzystania z nieruchomości i stan jej zagospodarowania.
- Lokale zamienne oraz sposób ich zapewnienia najemcom wywłaszczonych lokali.
- Właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, a w razie braku danych umożliwiających określenie tych osób – włdającego nieruchomością zgodnie z wpisem w ewidencji gruntów.
- Osobę, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe na nieruchomości.
- Nieruchomość zamienną, jeżeli jednostka samorządu terytorialnego taką oferuje.
- Inne okoliczności istotne w sprawie.
Do wniosku dodatkowo należy dołączyć:
- Dokumenty z przebiegu rokowań.
- Wypis i wyrys z planu miejscowego, a w przypadku braku planu miejscowego decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
- Mapę z rejestrem nieruchomości objętych wnioskiem o wywłaszczenie lub mapę z podziałem i rejestrem nieruchomości oraz decyzję zatwierdzającą ten podział, jeżeli wniosek dotyczy tylko części nieruchomości.
- Odpis z księgi wieczystej założonej dla nieruchomości objętej wnioskiem albo zaświadczenie o stanie prawnym, jaki wynika ze zbioru dokumentów.
- W razie braku dokumentów, o których mowa w pkt 4, zaświadczenie właściwego sądu stwierdzające, że nieruchomość nie ma założonej ksiegi wieczystej lub że nie jest dla niej prowadzony zbiór dokumentów.
Opłaty:
- Opłata skarbowa – brak.
- Wnioskodawcę obciążają koszty odszkodowania.
Termin odpowiedzi: Podjęcie zadania w ciągu miesiąca. 2. Realizacja zgodnie z wymogami ustawy.
Tryb odwoławczy:
Od wydanej decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Odwołanie można złożyć w Biurze Obsługi Interesanta Starostwa Powiatowego w Olsztynie, Plac Bema 5 lub przesłać za pośrednictwem poczty.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.).
Wykonanie zadania: Jednostka odpowiedzialna Referat Uwłaszczeń, Odszkodowań i Ochrony Gruntów Rolnych
Pracownicy odpowiedzialni
- Grażyna Kubrowska – Referat Uwłaszczeń, Odszkodowań i Ochrony Gruntów Rolnych
Olsztyn, Plac Bema 5 pokój 107
telefon: 523 28 87
godziny pracy: 7-15