NIK prześwietlił Powiatowego Rzecznika Konsumentów

06.11.2012
Ponad miesiąc trwała kontrola Najwyższej Izby Kontroli u Rzecznika Konsumentów Powiatu Olsztyńskiego. Inspektorzy NIK wzięli pod lupę zagadnienia związane z ochroną klientów kupujących towary w sklepach internetowych. – Ocena kontroli jest pozytywna, bez uwag i wniosków pokontrolnych – informuje Mirosław Pampuch, starosta olsztyński.

_
Na zdjęciu Lucyna Jasińska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Choć głównym tematem zainteresowania inspektorów olsztyńskiej delegatury NIK była ochrona klientów dokonujących zakupów towarów w sklepach internetowych, to prześwietlona została cała działalność Powiatowego Rzecznika Konsumentów od 2009 do połowy 2012 roku.
- Kontrola była szczegółowa, bo przedstawicielka NIK zapoznała się ze wszystkimi dokumentami i sprawami prowadzonymi przez nasze biuro od 2009 roku – mówi Lucyna Jasińska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Ostatecznie wyniki kontroli NIK okazały się pozytywne.
- NIK nie sformułował żadnych uwag i wniosków pokontrolnych, co świadczy o wysokiej jakości pracy naszej pani rzecznik – mówi Mirosław Pampuch, starosta olsztyński.
Rzecznik podkreśla, że konsumenci z powiatu mają dość dużą wiedzę i świadomość na temat swoich praw przy zakupach internetowych.
- Przez internet kupują w większości młodzi ludzie, którzy są dość nieźle zorientowani w tej tematyce – uważa Lucyna Jasińska. – Choć wypadki i nieprzyjemne sytuacje się zdarzają.
Rzecznik podkreśla, że przy umowach zawieranych na odległość (a tak jest w przypadku zakupów w sklepach internetowych) konsumenci mogą w ciągu 10 dni odstąpić od umowy bez podania przyczyny.
- Takie odstąpienie przyniesie oczekiwany skutek, jeśli firma lub przedsiębiorca są uczciwi, bo jeśli firmy tak naprawdę nie ma lub ktoś podał fałszywe dane, to odstąpienie od umowy będzie nieskuteczne – podkreśla Lucyna Jasińska, która apeluje do konsumentów o zachowanie ostrożności i rozwagi. – Łatwiej jest przecież zapobiegać niż leczyć.
Ważną kwestią jest także zachowanie pewnych zasad przy odbiorze towaru.  
- Towar najlepiej jest rozpakowywać przy kurierze i jeśli przesyłka jest uszkodzona lub towar nie zgadza się z tym co zamawialiśmy, to trzeba od razu spisać protokół – podpowiada Powiatowy Rzecznik Konsumentów.

Tak przyjmuje rzecznik konsumentów

Rzecznik przyjmuje interesantów osobiście we wtorki i w środy w godz. 7-15.00 (w siedzibie Starostwa Powiatowego w Olsztynie, pl. Bema 5, II piętro, pokój nr 220). Pisemną korespondencję można kierować na adres: Rzecznik Konsumentów Powiatu Olsztyńskiego, Starostwo Powiatowe w Olsztynie, pl. Bema 5, 10-516 Olsztyn (można ją też przesłać faksem na nr 089 523-28-90 lub drogą elektroniczną na adres e-mail: rzecznikkonsumentow@powiat-olsztynski.pl). Aby otrzymać odpowiedź na pytanie skierowane do Rzecznika Konsumentów Powiatu Olsztyńskiego za pośrednictwem poczty elektronicznej, mail powinien zawierać m.in.: imię i nazwisko konsumenta oraz jego adres zamieszkania (w tym kod pocztowy).