E-usługi działają w dobromiejskim szpitalu

06.12.2019

Projekt „Wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej z e-usługami dla pacjenta” został zrealizowany przez Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Dobrym Mieście. Fundusze na jego wdrożenie pochodziły z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Osi Priorytetowej Cyfrowy Region, w zakresie działania E-zdrowie. Kwota dofinansowania projektu z funduszy europejskich to 2 160 965,97 złotych, stanowiące 85 procent dofinansowania wartości całego projektu. Wkład własny dobromiejskiego ZZOZ wyniósł 381 346,94 złotych.

Działania wstępne w projekcie rozpoczęły się w lipcu 2017 roku. Obecnie realizacja projektu wkroczyła w decydującą fazę związaną z rzeczową realizacją zadań, a jego zakończenie przewidziane jest w grudniu tego roku. Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Dobrym Mieście jest największym podmiotem leczniczym w gminie Dobre Miasto. Jako jedyny świadczy usługi z zakresu lecznictwa szpitalnego. ZZOZ w Dobrym Mieście dysponuje 97 łóżkami w tym: 30 łóżkami na oddziale chorób wewnętrznych, 37 łóżkami w zakładzie opiekuńczo leczniczym i 32 łóżkami w zakładzie opiekuńczo- leczniczym psychiatrycznym.

E-usługi w szpitalu

Wprowadzanie e-usług jest procesem nieuniknionym. Wynika zarówno z przepisów prawa, ale też tendencji, która ma miejsce na całym świecie. Elektronizacja odbywa się także w innych obszarach usług masowych. Podstawowym celem projektu było stworzenie cyfrowej dokumentacji medycznej i udostępnienie pacjentom  e-usług medycznych. W przyszłym roku staną się obowiązujące e-recepty, a później w życie wejdą także e-skierowania. Większość dokumentów medycznych, związanych z funkcjonowaniem jednostki medycznej, będzie musiała być prowadzona w formie elektronicznej. Informatyzacja jednostki dotyczy też części administracyjnej. System informatyczny pozwoli na sprawne rozliczanie się z płatnikiem, realizowanie obowiązków statystyczno-medycznych, uzyskiwanie spójnej informacji medycznej, a także przygotowywanie dokumentów finansowych w procesie zarządzania jednostką. Poza koniecznym dostosowaniem się do obowiązujących przepisów, nastąpi usprawnienie funkcjonowania jednostki i zmniejszenie kosztów, związanych z obiegiem tradycyjnej dokumentacji medycznej.  W tej chwili w programie działają już e-zwolnienia i e-recepty. Kończy się wdrażanie części finansowo-księgowej. Planowane jest także usprawnienie procesu rejestracji pacjentów poprzez stronę internetową – przekonuje Mariusz Szubert, dyrektor ZZOZ w Dobrym Mieście.

Dla pacjentów

Dzięki zrealizowanym działaniom wdrożono system umożliwiający tworzenie elektronicznej dokumentacji medycznej ZZOZ w Dobrym Mieście oraz świadczenie e-usług publicznych on-line przy zapewnieniu współpracy z podmiotami leczniczymi w ramach systemów regionalnych i centralnych. Ponadto uruchomiono usługi elektroniczne za pośrednictwem przeglądarki internetowej dla pacjentów, a także podmiotów współpracujących ze Szpitalem.

Dla celów realizacji projektu niezbędny był zakup i wdrożenie zintegrowanego systemu teleinformatycznego do obsługi Szpitala klasy HIS. Szpitalny System Informacyjny HIS pozwala na  archiwizację, przetwarzanie i udostępnianie danych związanych z realizacją procesu diagnostyczno-terapeutycznego. Jest to fundament, który integruje i łączy w sobie rozmaite aplikacje służące bieżącemu funkcjonowaniu szpitala, takie jak finanse, księgowość, kadry jak również część służąca do obsługi pacjenta. Szpitalny System Informacyjny integruje i łączy w sobie rozmaite aplikacje. Stąd też naturalny jest podział na część administracyjno-menadżerską oraz kliniczną – wyjaśnia nam podstawowe funkcje wdrażanego sytemu informacyjnego w szpitalu, dyrektor Mariusz Szubert. […]

Nowe rzeczy trzeba poznać

Cyfryzacja usług jest nieunikniona, budzi jednak obawy starszych pacjentów. Mariusz Szubert, dyrektor Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Dobrym Mieście uspokaja – Większość naszych klientów to seniorzy. Nie można ich niepokoić skutkami wprowadzania nowości technologicznych. Do pacjentów w podeszłym wieku będziemy pochodzić indywidualnie. W dalszym ciągu  karta informacyjna, czy e-recepta w postaci druku informacyjnego będą generowane dla pacjentów w formie papierowej.

W ramach projektu przez kolejne trzy lata ZZOZ korzystać będzie z usługi serwisowej. System „Wdrożenie...” jest działaniem etapowym, ale większość jego elementów została uruchomiona do końca listopada. Później system będzie udoskonalany w trybie serwisowym przy wsparciu jego dostawcy.

red

Więcej o e-usługach w dobromiejskim szpitalu na łamach „Gazety Warmińskiej”, 4-17.12.2019 r.

logo g warmińska 2

6.1.6 6.1.7