Dywity gotowe na budowę wielkiej pętli

06.12.2019

Gmina Dywity zgłasza gotowość finansową i merytoryczną do realizacji dwóch ważnych inwestycji na drogach powiatowych.

Chodzi o przebudowę tzw. wielkiej pętli, czyli ważnej drogi o długości 25 km, która połączy DK51 w Spręcowie z DK16 w Barczewie, i remont sfatygowanej drogi z Frączek do Gradek.

– Szczególnie istotna jest budowa tzw. wielkiej pętli, na którą zabezpieczyliśmy środki i czekamy teraz na ogłoszenie drugiego przetargu przez po - wiat na tę kluczową inwestycję – mówi wójt Daniel Zadworny.

Poprawa jakości życia i bezpieczeństwa mieszkańców, ożywienie gospodarcze północnej części gminy Dywity, dalszy rozwój komunikacji publicznej - to bezsprzeczne korzyści, które przyniesie budowa tzw. wielkiej pętli, czyli drogi powiatowej od skrzyżowania DK51 w Spręcowie w kierunku na Sętal, Nowe Włóki, Tuławki, Gady, krzyżówki barczewskie i dalej przez Barczewko do DK16 w Barczewie. To największa inwestycja drogowa zaplanowana do realizacji w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Długość dróg, które mają zostać przebudowane, to 25 km, z czego około 15 km w gminie Dywity i ok. 10 km w gminie Barczewo.

– Jesteśmy gotowi finansowo i merytorycznie do realizacji tego ważnego przedsięwzięcia – zapowiada wójt Daniel Zadworny. – Zresztą wspieramy powiat finansowo w modernizacji i realizacji inwestycji także na innych drogach powiatowych i przy budowie ścieżek pieszo-rowerowych, które łączą miejscowości w naszej gminie. Mamy zabezpieczone środki w budżecie na remont sfatygowanej drogi z Gradek do Frączek. Kończymy budowę ścieżki pieszo-rowerowej z Dywit do Różnowa o długości 4 km.

To jednak nie koniec. Gmina dodatkowo złożyła wniosek o dofinansowanie środkami unijnymi z projektu ekomobilnego budowy ścieżek przy drogach powiatowych w Gadach, Słupach dokończenia ścieżki w Różnowie i jej oświetlenia, a także przebudowy drogi powiatowej w Nowych Włókach.

– W tej chwili trwa ocena merytoryczna naszego wniosku- mówi wójt Daniel Zadwórny. – Jest duża szansa, że za kończy się pozytywnie.

Najwięcej trudności jest jednak przy największym projekcie, czyli przebudowie tzw. dużej pętli łączącej DK51 w Spręcowie z DK16 w Barczewie. Niestety powiat olsztyński musiał unieważnić pierwszy przetarg na realizację tej inwestycji. Okazało się, że najniższa kwota zaproponowana przez oferenta wynosiła ponad 53 mln zł i przekraczała o ponad 18 mln zł środki, które miał zabezpieczone w budżecie powiat.

– Dlatego postanowiliśmy podzielić całe zadanie na dwa mniejsze etapy i jeszcze w grudniu chcemy ogłosić drugi przetarg – mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński. – Liczymy, że zgłosi się więcej firm, być może zgłoszą się też lokalni, mniejsi wykonawcy i oferty będą dla nas ciekawsze.

Jednak o ile gmina Dywity zabezpieczyła wkład własny w przypadku tej inwestycji, to zgoła odmiennie wygląda sytuacja w gminie Barczewo.

– Będę namawiał burmistrza Barczewa i samorząd barczewski do znalezienia środków na realizację tej inwestycji – deklaruje starosta Abako. - To jedyna szansa, żeby wykorzystać tak duże pieniądze, czyli grubo ponad 25 ml zł, na drogi w gminach Dywity i Barczewo.

Co stanie się, gdyby jednak Barczewo nie znalazło środków finansowych na wkład własny?

– Będziemy szukali alternatywnego rozwiązania i wtedy prawdopodobnie te pieniądze trafią na przebudowę drogi powiatowej łączącej DK51 w Tomaszkowie w gminie Stawiguda zDK16 w Gietrzwałdzie - odpowiada Andrzej Abako.

Taki rozwój sytuacji bulwersuje mocno mieszkańców Barczewka, którzy od lat walczą o wykonanie drogi do ich miejscowości.

– Będziemy walczyć o przebudowę tej drogi! -zapowiada pan Włodzimierz, mieszkaniec Barczewka. – Jeśli trzeba będzie, to wyjdziemy na drogę, zrobimy też pikietę. Liczymy, że nasza gmina również dołoży się do tej drogi.

„Gazeta Olsztyńska. Nasza Warmia” 6.12.2019 r.

Clipboard01

G Ol obwodnica