Czym jest dna moczanowa?


Dna moczanowa występuje 7 razy częściej u mężczyzn niż u kobiet. U mężczyzn występuje najczęściej po 40. roku życia a u kobiet po menopauzie. Około 20-30% osób ze zwiększonym stężeniem kwasu moczowego we krwi zachoruje na dnę moczanową. Najczęściej dna moczanowa dotyka stawu podstawy dużego palca – stanowi 50% przypadków.

Dna moczanowa (reumatyzm) to choroba metaboliczna. Charakteryzuje się odkładaniem kryształów soli kwasu moczowego w stawach i innych tkankach (ścięgnach, nerkach) doprowadzając do powstania stanu zapalnego. Kwas moczowy to substancja powstająca podczas metabolizmu takich związków, jak zasady purynowe czy kwasy nukleinowe.

 Hiperurykemia

Hiperurykemią nazywamy zwiększone stężenie kwasu moczowego we krwi (powyżej 7 ml/dl). Przyczyną powstania nadmiaru kwasu moczowego w organizmie może być:

 Czynniki ryzyka

Czynnikami sprzyjającymi wystąpieniu dny moczanowej mogą być:

Pamiętaj o nawadnianiu organizmu — to znacznie ułatwia nerkom wydalanie kwasu moczowego

Objawy

Najczęściej dna moczanowa dotyka stawu podstawy dużego palca – nazywamy ją wtedy podagrą. Może jednak dotknąć inne stawy np.: kciuka (chiragra), kręgosłupa (rachidagra), barkowy (omagra), kolanowy (gonagra). Najczęstszymi objawami są:

Profilaktyka

Najlepszą profilaktyką dny moczanowej jest dbanie o prawidłowy poziom kwasu moczowego, poprzez zmianę stylu życia i zadbanie o:

Zdrowe zasady

Prawidłowe odżywianie — zalecenia dietetyczne

Ważnym elementem żywienia osób z dną moczanową jest ograniczenie spożycia produktów bogatych w związki purynowe, które są metabolizowane do kwasu moczowego. Na podstawie ilości wytwarzanego kwasu moczowego produkty spożywcze możemy podzielić na 3 grupy:

Przykładowe produkty o niskiej Przykładowe produkty o Przykładowe produkty o wysokiej
zawartości kwasu moczowego średniej zawartości kwasu zawartości kwasu moczowego
(< 50 mg) moczowego (od 50 do 100 mg) (> 100 mg)
Mleko, ser żółty, ser ziarnisty Flądra, lin, parówki, fasola Dorsz, karp, łosoś, makrela,
i twarogowy, oleje i oliwy biała, groch, soczewica, pstrąg, sandacz, sardynka,
roślinne, kapusta (biała, fasolka szparagowa, sola, śledź, krewetki,
kiszona, pekińska), cukinia, kapusta (czerwona, wieprzowina (karkówka,
marchew, ogórek, sałata, włoska), dynia, jarmuż, szynka), wołowina
rzodkiewka, oliwki, pomidor, banany, melon. (karkówka, rostbef), drób
ziemniak, gruszka, czereśnie, (pierś, udko), jagnięcina,
wiśnie, jabłko, ananas, kiwi, podroby, alkohol, brokuł,
maliny, truskawki, sezam, groszek zielony, kalafior,
orzechy włoskie i laskowe, kukurydza, papryka, por,
nasiona słonecznika.