Absolutorium dla Zarządu Powiatu

30.06.2016
Absolutorium dla Zarządu, sytuacja szpitali i zmiany w budżecie Powiatu – to najważniejsze tematy XV sesji Rady Powiatu w Olsztynie, która odbyła się 27 czerwca.

Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2015r. wykazało, że Powiat Olsztyński rok ubiegły zakończył bardzo dobrymi wskaźnikami, które rzutują na realizację kolejnych budżetów. - Dochody zostały zrealizowane w 99,1%, co stanowi 108 mln 415 tys. zł. W tym dochody bieżące przekroczyły plan o 0,6 % i wyniosły 102 mln 440 tys. zł. Wypracowany wynik wiąże się z wyższymi o 891 tys. zł dochodami własnymi. Z kolei strona wydatkowa była niższa niż zakładano, a wynikała z łagodnej zimy i oszczędności powstałych na ogrzewaniu budynków i zużyciu energii elektrycznej. Wydatki w sumie wyniosły 103,9 mln zł, z czego na inwestycje przeznaczono 11 mln 700 tys. zł. Najwięcej środków w tej kategorii zostało wydatkowanych na drogi – 9 mln zł. Pozostałe inwestycje dotyczyły zadań oświatowych, przygotowania projektów dofinansowania szpitali, wsparcia Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostek OSP. Pozytywny jest też fakt, iż Powiat zmniejszył swoje zobowiązania kredytowe o 6 mln 872 tys. zł – tłumaczyła Lucyna Kozikowska, skarbnik Powiatu.

Radni, po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu, pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu, podjęli uchwałę w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium. 16 radnych głosowało za, 5 wstrzymało się od głosu. - Udzielamy poparcia Zarządowi wstrzymując się od głosu – zapowiedział tuż przed głosowaniem Andrzej Abako z opozycyjnego klubu „Nasz Powiat”, odnosząc się krytycznie do zmian organizacyjnych wprowadzonych przez Zarząd na początku kadencji. Jednocześnie radny podkreślił zadowolenie z dobrej współpracy z Zarządem.

- Uważam, że opracowany przez nas budżet jest bardzo dobry, a wszelkie zmiany organizacyjne i kadrowe okazały się trafne. Dowodem są oszczędności na sumę ponad pół miliona zł. Ta kwota została przeznaczona na nasze drogi – odniosła się do słów radnego Małgorzata Chyziak. Starosta podziękowała radnym za udzielenie absolutorium, podkreślając przy tym udział dyrektorów jednostek powiatowych w wypracowaniu dobrego wyniku finansowego Powiatu.

W Sesji wzięli udział dyrektorzy szpitali z terenu powiatu olsztyńskiego. Z przedstawionych przez nich sprawozdań wynika, że Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Dobrym Mieście zakończył 2015 rok dobrym wynikiem finansowym, osiągając kwotę na plus 133 tys. zł netto. Szpital im. J. Mikulicza w Biskupcu wykazał wynik ujemny – 65 tys. zł, co jednak w obecnej chwili nie jest niepokojące, ponieważ płynność finansowa jest utrzymana.

Jedną z najistotniejszych decyzji skutkujących zmianami w budżecie Powiatu było podjęcie przez radnych uchwały w sprawie zgody na przekazanie miastu Olsztyn zadań do realizacji inwestycji „Bezpieczny MOF” w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Projekt będzie realizowany wspólnie z sześcioma ościennymi gminami: Barczewem, Dywitami, Gietrzwałdem, Jonkowem, Purdą i Stawigudą. - Celem projektu jest podniesienie bezpieczeństwa mieszkańców Olsztyna i gmin powiatu olsztyńskiego poprzez zwiększenie efektywności działania służb, stworzenie możliwości wczesnego informowania i ostrzegania przed zagrożeniami poprzez system powiadamiania, portal informacyjny i aplikację mobilną, wyposażenie służb w sprzęt ratowniczy, specjalistyczny i informatyczny oraz kwatermistrzowski na wypadek zdarzeń kryzysowych. Wartość inwestycji wyniesie 36 mln 400 tys. zł. Udział finansowy Powiatu wyniesie prawie 732 tys. zł w rozłożeniu na lata 2016-2019.

Rada Powiatu zdecydowała też o przekształceniu internatu Zespołu Szkół Rolniczych w Smolajnach w bursę. To oznacza, że od nowego roku szkolnego będą mogli z niej korzystać również uczniowie z innych szkół.